Projectes d’escola

Aprenentatge cooperatiu : Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar (CA/AC)

La neurociència confirma que aprenem per mitjà de la interacció social i el treball cooperatiu facilita aquesta interacció. Amb aquesta finalitat, a la nostra escola vam començar a introduir el l’aprenentatge cooperatiu a l’Educació Física des del curs 2005-2006. Posteriorment vam formar-nos amb en Pere Pujolàs de l’UVIC i vam entrar a formar part del Programa de treball cooperatiu CA/AC.

Entenem l’aprenentatge cooperatiu com una metodologia de treball més enllà d’un recurs didàctic. És també un contingut a treballar per facilitar i potenciar la participació de tot l’alumnat i possibilitar l’atenció a la diversitat. Des del curs 15-16, formem part de la xarxa Khelidôn. Una xarxa de totes les escoles que treballem cooperativament tant a Catalunya com a l’estat espanyol i cada curs participem de les jornades i simposis de l’aprenentatge cooperatiu. 

       Actualment formem part del grup de treball d’educació infantil i educació bàsica del MEM , lloc on compartim i reflexionem sobre les activitats cooperatives que es duen a terme a les escoles participants.

Sortides i colònies

Realitzem sortides a tots els cursos (una per trimestre), i colònies a partir d’Educació Infantil (I4). Creiem en el valor pedagògic de les colònies i les sortides. Valorem la cohesió i el benestar emocional del grup com a eina facilitadora de l’aprenentatge i el progrés personal. És per aquest motiu que les colònies de d’algunes comunitats es realitzen durant el primer trimestre.

També fem sortides de tota l’escola com l’excursió a Sant Hilari en motiu de dijous gras.

Amb l’objectiu que tots els infants de l’escola puguin gaudir d’aquestes activitats, l’AFA té una comissió (L’AFA solidària) que impulsa activitats per a recollir fons de manera que ningú en quedi exclòs per motius econòmics. Cada curs les famílies poden pagar una quota voluntària que l’escola ha marcat en 5€. Aquesta no és obligatòria i és variable.

Grups interactius

És una forma de participació de les famílies dins les aules. Fruit d’un intercanvi d’experiències amb altres centres, vam conèixer aquesta metodologia de treball, i des de llavors que la duem a terme periòdicament. Va més enllà d’una simple col·laboració de les famílies a l’aula. Hi ha quatre activitats simultànies pautades i estructurades per ajudar als/ a les alumnes en el seu creixement i progrés personal. Es realitzen un cop al mes tant a educació com a educació bàsica. Les famílies col·laboradores reben una petita formació per tal de participar activament i assolir els objectius i finalitats proposades. Consisteix en  acompanyar als infants en la realització de diferents propostes didàctiques fomentant la interacció entre els companys/es, és a dir, entre iguals.

       Què són grups interactius?

Sala Newton i Espais de joc

El treball a la sala Newton és una proposta metodològica amb espais motivadors, d’experimentació i  recerca amb unes intencions concretes. Els infants són protagonistes del seu propi procés d’aprenentatge a través de l’acció. La Sala Newton l’entenem com un espai on la manipulació i l’experimentació es donen la mà.

Cada espai de joc simbòlic compta amb materials específics pel treball d’una temàtica. Ofereixen la possibilitat a l’infant de gaudir del plaer d’aprendre descobrint, respectant els seus interessos, motivacions i necessitats del moment. Els jocs simbòlics són espais que els permeten assolir petites conquestes, descobrir l’entorn i adquirir seguretat i autoestima. Els infants gaudeixen dels espais en diverses sessions setmanals: una sessió es barregen les dues aules del mateix nivell i en una altra sessió es barregen els infants de tota la comunitat, des d’i3 fins a i5. La tria d’aquests espais la realitza l’alumnat (són espais de lliure elecció). 

Psicomotricitat

A la nostra escola, a I4 i I5  fem psicomotricitat  amb mig grup classe.  A l’etapa d’educació bàsica aquesta activitat té continuïtat amb l’Educació Física amb propostes de treball d’equip i reptes cooperatius permet viure emocionalment l’espai, els objectes i la relació amb els altres.  

La psicomotricitat és una activitat que afavoreix el desenvolupament de les possibilitats motrius, expressives i creatives dels infants a partir del moviment del cos. Durant les sessions setmanals es fan diferents propostes d’organització de l’espai que possibiliten activitats amb materials diversos i faciliten treballar un gran ventall d’habilitats motrius a partir del joc espontani: arrossegar-se, reptar, gatejar, enfilar-se, saltar, voltar, girar, rodolar, llençar-se,…

Educació artística

Entenem que la música  s’ha de viure i  gaudir, i que és una oportunitat per expressar-se individualment i en grup. Les mestres especialistes fan propostes diverses de creació i interpretació i engrescadores, així com també treball de cos i moviment. Disposem d’una aula amb parquet i espai diàfan per a realitzar les activitats. Participem en diverses activitats musicals: Trobada de dansa de Cardedeu, Ball de gitanes, Ball de bastons, Cantània, La Clika, concert de Nadal... i fem una visita musical cada comunitat a l’Auditori, Palau de la Música o Liceu.

Es treballa la música amb especialista des d’I3 (amb una hora i mitja setmanal amb dues mestres a l’aula) i una hora a la resta d’Infantil i de educació bàsica. Fem que les entrades i sortides de l’escola siguin musicals.

L’alumnat de comunitat de petits i mitjans compten amb la Sala Banksy , un espai amb material divers i motivador que convida a manipular i desenvolupar la creació artística per potenciar la creativitat i la lliure expressió. 

Setmanalment, a educació bàsica, es fan tallers plàstics i musicals amb els infants de tot el nivell barrejats i amb col·laboració de les famílies.

A partir del 2n trimestre de 6è d’educació bàsica, es prepara un teatre musical que ens permet fer un treball més intensiu d’interpretació, plàstica i música, del què les famílies poden gaudir a final de curs al Teatre Auditori de Cardedeu.

Educació física , “Jugar y convivir” i Encuentros de 6è

A l’educació bàsica treballem el currículum d’educació física a través del projecte Jugar y convivir. Un projecte que té com a objectiu la dinàmica i la cohesió de grup a través de la pràctica del joc cooperatiu, alternatiu i tradicional com a instrument que afavoreix la col·laboració, el respecte a les normes, la tolerància, la igualtat de sexes, el joc net i la inclusió. És un projecte que es realitza conjuntament amb altres escoles catalanes i d’arreu de l’estat.

El projecte es tanca amb els “Encuentros”, un viatge final d’etapa de l’alumnat de 6è de de totes les escoles que compartim el projecte Jugar y convivir. Els organitzem rotativament, cada curs a una de les comunitats autònomes dels centres participants diferent. Durant els Encuentros més de 400 alumnes comparteixen modalitats esportives, experiències i metodologies de treball cooperatiu més enllà de l’aula. I coneixen altres realitats culturals i conviuen mentre juguem i constaten que la diversitat ens enriqueix.

Podeu veure’n una petita mostra del projecte AQUÍ.

Cultura digital

Disposem d’una àmplia dotació d’Ipads, Chromebooks, Bee-Bots, MBoots i microbits com a eina de treball, de cerca i de programació. La tecnologia és present en el dia a dia de l’escola i s’utilitza habitualment. Aprenem amb tecnologia, generant un entorn d’aprenentatge més motivador i competencial,  i sobre tecnologia, assegurant una recerca de continguts fiables i segurs. Durant el curs 2023-2024 hem creat un decàleg del bon ús de les tecnologies que tenim en compte a l’escola.

Festes d’escola

Som una escola que celebrem les festes, algunes internament i una per trimestre oberta a les famílies. La castanyada, el concert de Santa Cecília i la celebració del Nadal amb la visita del patge, el tió, el concert de Nadal i la fira Solidària durant el primer trimestre. El dia de la Pau i la no violència, el dijous Gras amb la caminada de tota l’escola per dinar tots junts a Sant Hilari i el Carnestoltes i el 8M durant el segon trimestre. I durant el tercer trimestre també celebrem el Sant Jordi amb actes literaris i el comiat de  fi de curs.

  

Anglès

Al Corbella, entenem l’anglès com a llengua de relació dins d’un context de comunicació global. Tenim clar que un enfocament plurilingüe possibilita que els nostres alumnes millorin la seva competència comunicativa.

Introduïm, per tant, l’aprenentatge de la llengua anglesa a I4 amb grups desdoblats que facilitin el treball de l’expressió oral. A educació bàsica continuem amb sessions desdoblades i altres amb gran-grup vetllant sempre per establir un clima favorable on l’alumnat se senti segur i estimulat per anar utilitzant la llengua progressivament.

També participem del Projecte d’eTwinning  amb l’alumnat de la comunitat de mitjans. Té com a objectiu promoure i facilitar el contacte, l’intercanvi d’idees i el treball en col·laboració entre professorat i alumnat dels països que participen a eTwinning, a través de les TIC. En el nostre cas, d’Itàlia, Portugal i Polònia.

Apadrinaments

Afavorim els apadrinaments entre infants de l’escola per a fer vincle entre l’alumnat de diferents edats. Compartim projectes, sortides, festes, lectura…

       Fem Apadrinaments de grans i petit: I4 amb 4t, I5 amb 3r, 1r amb 6è i 2n amb 5è.

      Compartint diverses activitats de manera conjunta, com les festes, castanyada, carnestoltes, acompanyar a Sant Hilari o fer alguna activitat artística o literària.

Educació emocional

Volem esdevenir una escola que faciliti que els infants s’emocionin creixent. Acollim i treballem, per tant,  la seva emocionalitat  i la de l’equip docent com a eina facilitadora del creixement personal i l’aprenentatge. Durant el curs 2023-2024  estem portant a terme una formació interna sobre benestar emocional, de la mà de la Universitat de Barcelona.

Actualment tenim un projecte d’intercanvi de centres a nivell d’estat espanyol. Aquest ens possibilitarà l’intercanvi de bones pràctiques educatives entre 3 centres i nosaltres mostrarem el nostre treball amb l’àmbit A del treball cooperatiu, la importància de les cures i benestar emocional.

 

Cardedeu Coeduca

Treballem amb l’objectiu de donar una perspectiva positiva de la diversitat en el seu sentit més ampli (funcional, de gènere, d’orientació sexual, d’origen, etc), de promoure el desenvolupament dels infants més enllà dels rols tradicionals associats a la feminitat i la masculinitat i de prevenir la violència de gènere.

Seguim rebent assessorament amb finançament municipal per anar treballant en aquesta línia i poder tenir una mirada més inclusiva.