Els agrupaments flexibles, des d’una perspectiva constructivista dels processos d’ensenyament i aprenentatge, constitueix una estratègia organitzativa i curricular per a atendre la diversitat de ritmes d’aprenentatge, d’interessos i característiques de l’alumnat.
A l’escola realitzem una sessió de llengua catalana en grup flexible homogeni on es treballa l’expressió escrita, mitjançant una seqüenciació vertical de diferent tipologia textual (contes, poesies, descripció,…).
I un altre de matemàtiques (grups heterogenis) on es treballa la numeració, la mesura i la geometria, aplicant activitats manipulatives que afavoreixen l’adquisició dels coneixements.
Aquests grups flexibles s’organitzaran de la següent manera:
- LLENGUA CATALANA: Els tres grups (homogenis) treballaran el mateix contingut tot adaptant les activitats, objectius i metodologia, per poder respondre millor a les necessitats de cada grup.
- MATEMÀTIQUES: Els tres grups (heterogenis) treballen els tres aspectes, en sessions diferents.
Un altre aspecte important que treballem a l’escola són la Lectura i la comprensió, mitjançant les ACL:
Lectura i comprensió
L’objectiu principal de passar aquestes proves és per observar en quin nivell de comprensió és troba cada alumne i buscar estratègies per tal de poder-les millorar cara a final de curs.
Aquestes proves, en llengua catalana, discriminen entre 4 nivells de comprensió lectora, d’acord amb les modernes teories sobre el procès lector:
- Literal: comprendre allò que explicitament diu el text.
- de reorganització o síntesi: ser capaç de reorganitzar la informació, fer-ne un resum o un esquema, és a dir ser capaça de fer-ne una síntesi.
- inferencial o interpretatiu: implica l’activació de coneixements previs i serveix per a treure’n conclusions.
- crític o profund: permet emetre judicis i opinions pròpies sobre allò que s’ha llegit.
Objectiu: Desenvolupar la comprensió global de la lectura, l’obtenció ’informació, la interpretació i la reflexió.
Competències:
-Competència oral (intercanvis amb els altres, elaborar I expressar idees, opinions i sentiments)
-Competència comunicativa escrita (potencia la lectura i l’escriptura, la comunicació i la creació)
-Competència literària (el plaer de la lectura)
Avaluació
Avaluarà la persona que porti aquell grup. A l’hora de posar les notes a l’informe se li passarà al/la tutor/a amb les explicacions oportunes.
Constarà de:
Avaluació inicial:
- Es parteix del traspàs del curs anterior realitzat pel tutor/a en l’àmbit de llengua i es passarà una prova inicial d’ACL .
- Els grups sempre estaran oberts a canvis molt clars.
Avaluació formativa:
- Seguiment d’observació de com funciona cada grup i de l’evolució de cadascú dels alumnes. Recerca de l’estratègia lectora més adient.
Avaluació trimestral:
- Prova de lectura i comprensió d’un text per a tots els grups.
- Valoració dels resultats obtinguts, canvis i seguiment de l’alumnat.
- I si escau propostes de millora.
Avaluació final:
- Coincideix amb el tercer trimestre i es tornen a revisar els resultats.