Corrandescola

 Preparem la Corrandescola!

A l’Escola Estalella ja fa anys que treballem la glosa a l’escola i la fem present al Pregó de la Festa Major de l’Estalella, al Sermó del Rei Carnestoltes… I ja fa cinc cursos escolars que també participem de trobades escoalars de glosa amb altres escoles.

Tot seguit us expliquem com treballem aquesta activitat interdisciplinaria tant interessant dia a dia:

      Fem una presentació de l’activitat als alumnes.

      Mirem vídeos de Corrandescoles:

 

 

   Aprenem la melodia de les Nyacres. Ens acompanyem amb les petxines.

      Practiquem la melodia amb diferents textos: quartetes tradicionals, cançons estròfiques…

Aneu al blog: Glosa a l’Escola o cliqueu el pergamí:

 

            –   Juguem amb l’expressió musical per explicar el text que canten.

–    Analitzem la quarteta, els seus versos, les seves rimes…

 

2- Fem un treball de llengua des de música

CADENA DE RIMES: Pandereta

 

 PIM-POM DE RIMES: Mitjó



CAMP SEMÀNTIC: Esports

 RIMA-CAMP SEMÀNTIC: Pilota





PARLEM AMB HEPTASÍL·LABS: Ara parlem de menjar



CONVERSEM AMB HEPTASÍL·LABS

 

       APRENEM A CONSTRUIR QUARTETES: La mestra de música ens va guiant i en fem una entre tots, la Nyacra de la biblioteca.

 

      Treball musical de la melodia: notes, ritmes, partitura, arranjaments, instruments… (pentagrames, ritmes velcro, blog corrandestalella)
      Juguem amb la tornada a cantar-la a veus.
      Activitats de llengua: cadena de rimes, de camp
semàntic, combinat, parlar amb heptasíl·labs, explicar un conte o una llegenda amb
heptasíl·labs…

La llegenda de Sant Jordi

      Inventem versos per començar.
      Busquem rimes per al nostre nom.

      Construïm una quarteta a b c b Es poden equivocar.

Presentacions rimant el seu nom

 



2-Català
      Fem activitats de llengua: cadena de rimes, de camp
semàntic, combinat, parlar amb heptasíl·labs, explicar un conte amb
heptasíl·labs…10 o 15 minuts del final
      Juguem amb la Caixa de la Corrandescola ( caixa i http://blocs.xtec.cat/glosa/: Quartetes
incompletes, rimes.

      El mestre els contesta si s’inspira. Modelatge.
3-  Música
      Aprenem la seva melodia de presentació i de comiat.
      Mirem vídeos on veiem i sentim improvisar amb la nostra melodia.
      Practiquem la melodia amb diferents textos: blog, pergamins, conte, cançons…http://blocs.xtec.cat/glosa/
     Acompanyem la melodia, la ballem si s’escau…
      Fem un treball musical de la melodia: notes, ritmes, partitura, arranjaments, instruments… (pentagrames, ritmes velcro)
      Posem tres peus de micro.
      Continuem amb la improvisació de nyacres. Els proposo
peus forçats, temes, que es contestin… Van sortint.
       Deleguem als mestres de català que 5è A que inventin la presentació i 5èB el comiat amb la seva melodia. (Si fem jotes fem estrofes de
sis versos rimant els parells.)
       Comuniquem els temes secrets de les proves als mestres de català perquè els preparin.
4-Català
      Treballem el vocabulari de la presentació i comiat de l’escola, el camp semàntic, les rimes…
      A vegades fem cartells amb les paraules, o llistes a la PDI
      Els alumnes van improvisant escrivint les que agraden més
      Treballem els temes de les proves secretes. EX.
      Ens reunim els mestres per valorar l’evolució dels alumnes. Avaluació integrada i possibles candidats.
      Fem una valoració del treball de poesia d’abans i després de participar a la Corrandescola.
5-  Música
       Aprenem les estrofes de presentació i comiat de memòria.
       Fem l’avaluació dels alumnes com les canten de memòria en petit grup. Valoro l’entonacó, la dicció, l’expressió…
       Demanem sis voluntaris de cada classe per pujar a l’escenari a presentar i a acomiadar.
      Demanem dos voluntaris a cada classe per pujar a l’escenari a improvisar.
       Fem un assaig al migdia amb els nens d’escenari. Acordem vestuari, expressió, material…
      Canten davant dels companys a classe.
      Practiquem amb els alumnes d’improvisar a estones durant la setmana.
      Presentem cada escola participant amb la seva meodia tot improvisant. Els ensenyo les tornades de cada melodia:
           Garrotín, Corrandes d’en Carlolino, Corrandes de Beget, jotes… ( llibre Corrandescola, http://blocs.xtec.cat/glosa/)
      Animem els alumnes de platea que se’n pensin alguna pel micro obert.
2- Activitats i
material:
Blog La glosa a l’escola http://blocs.xtec.cat/glosa/
i Blog Corrandestalella http://corrandestalella.blogspot.com
Conte Sona la Festa Major
Pentagrames
Ritmes
Vídeos
Caixa:
Pergamins de les quartetes tradicionals
Pergamins de rimes, quartetes incompletes
Conte: Sona la Festa Major
Llibre “Corrandescola”
Temes que interessin als alumnes pel moment que estan vivint
Peus de micro i micro sense fils

El treball de glosa a l’escola és un treball amb molt de potencial: idea, síntesi, enginy, vocabulari, camp semàntic, rima, ritme, entonació, mètrica estructura, expressió, escolta, resposta, observació, humor, escena, improvisació, comunicació, ara…

Si en voleu saber més, consulteu el blog: Corrandescola