Preparem la Corrandescola!
A l’Escola Estalella ja fa anys que treballem la glosa a l’escola i la fem present al Pregó de la Festa Major de l’Estalella, al Sermó del Rei Carnestoltes… I ja fa cinc cursos escolars que també participem de trobades escoalars de glosa amb altres escoles.
Tot seguit us expliquem com treballem aquesta activitat interdisciplinaria tant interessant dia a dia:
– Fem una presentació de l’activitat als alumnes.
– Mirem vídeos de Corrandescoles:
– Aprenem la melodia de les Nyacres. Ens acompanyem amb les petxines.
– Practiquem la melodia amb diferents textos: quartetes tradicionals, cançons estròfiques…
Aneu al blog: Glosa a l’Escola o cliqueu el pergamí:
– Juguem amb l’expressió musical per explicar el text que canten.
– Analitzem la quarteta, els seus versos, les seves rimes…
2- Fem un treball de llengua des de música
CADENA DE RIMES: Pandereta
PIM-POM DE RIMES: Mitjó
CAMP SEMÀNTIC: Esports
RIMA-CAMP SEMÀNTIC: Pilota
PARLEM AMB HEPTASÍL·LABS: Ara parlem de menjar
CONVERSEM AMB HEPTASÍL·LABS
– APRENEM A CONSTRUIR QUARTETES: La mestra de música ens va guiant i en fem una entre tots, la Nyacra de la biblioteca.
– Treball musical de la melodia: notes, ritmes, partitura, arranjaments, instruments… (pentagrames, ritmes velcro, blog corrandestalella)
– Juguem amb la tornada a cantar-la a veus.
– Activitats de llengua: cadena de rimes, de camp
semàntic, combinat, parlar amb heptasíl·labs, explicar un conte o una llegenda amb
heptasíl·labs…
semàntic, combinat, parlar amb heptasíl·labs, explicar un conte o una llegenda amb
heptasíl·labs…
La llegenda de Sant Jordi
– Inventem versos per començar.
– Busquem rimes per al nostre nom.
– Construïm una quarteta a b c b Es poden equivocar.
Presentacions rimant el seu nom
2-Català
– Fem activitats de llengua: cadena de rimes, de camp
semàntic, combinat, parlar amb heptasíl·labs, explicar un conte amb
heptasíl·labs…10 o 15 minuts del final
semàntic, combinat, parlar amb heptasíl·labs, explicar un conte amb
heptasíl·labs…10 o 15 minuts del final
– Juguem amb la Caixa de la Corrandescola ( caixa i http://blocs.xtec.cat/glosa/: Quartetes
incompletes, rimes.
incompletes, rimes.
– El mestre els contesta si s’inspira. Modelatge.
3- Música
– Aprenem la seva melodia de presentació i de comiat.
– Mirem vídeos on veiem i sentim improvisar amb la nostra melodia.
– Practiquem la melodia amb diferents textos: blog, pergamins, conte, cançons…http://blocs.xtec.cat/glosa/
– Acompanyem la melodia, la ballem si s’escau…
– Fem un treball musical de la melodia: notes, ritmes, partitura, arranjaments, instruments… (pentagrames, ritmes velcro)
– Posem tres peus de micro.
– Continuem amb la improvisació de nyacres. Els proposo
peus forçats, temes, que es contestin… Van sortint.
– Deleguem als mestres de català que 5è A que inventin la presentació i 5èB el comiat amb la seva melodia. (Si fem jotes fem estrofes de
sis versos rimant els parells.)
sis versos rimant els parells.)
– Comuniquem els temes secrets de les proves als mestres de català perquè els preparin.
4-Català
– Treballem el vocabulari de la presentació i comiat de l’escola, el camp semàntic, les rimes…
– A vegades fem cartells amb les paraules, o llistes a la PDI
– Els alumnes van improvisant escrivint les que agraden més
– Treballem els temes de les proves secretes. EX.
– Ens reunim els mestres per valorar l’evolució dels alumnes. Avaluació integrada i possibles candidats.
– Fem una valoració del treball de poesia d’abans i després de participar a la Corrandescola.
5- Música
– Aprenem les estrofes de presentació i comiat de memòria.
– Fem l’avaluació dels alumnes com les canten de memòria en petit grup. Valoro l’entonacó, la dicció, l’expressió…
– Demanem sis voluntaris de cada classe per pujar a l’escenari a presentar i a acomiadar.
– Demanem dos voluntaris a cada classe per pujar a l’escenari a improvisar.
– Fem un assaig al migdia amb els nens d’escenari. Acordem vestuari, expressió, material…
– Canten davant dels companys a classe.
– Practiquem amb els alumnes d’improvisar a estones durant la setmana.
– Presentem cada escola participant amb la seva meodia tot improvisant. Els ensenyo les tornades de cada melodia:
Garrotín, Corrandes d’en Carlolino, Corrandes de Beget, jotes… ( llibre Corrandescola, http://blocs.xtec.cat/glosa/)
– Animem els alumnes de platea que se’n pensin alguna pel micro obert.
2- Activitats i
material:
material:
Blog La glosa a l’escola http://blocs.xtec.cat/glosa/
i Blog Corrandestalella http://corrandestalella.blogspot.com
Conte Sona la Festa Major
Pentagrames
Ritmes
Vídeos
Caixa:
Pergamins de les quartetes tradicionals
Pergamins de rimes, quartetes incompletes
Conte: Sona la Festa Major
Llibre “Corrandescola”
Temes que interessin als alumnes pel moment que estan vivint
Peus de micro i micro sense fils