Projecte Educatiu de Centre

PLANTEJAMENT INSTITUCIONAL.
Recollint el plantejament institucional i d’acord amb la LEC l’Escola Calvet Estrella es:
• Laica i respectuosa amb les opcions religioses de tots els membres de la Comunitat Educativa.
• Inclusiva i respectuosa amb les diferències psíquiques, intel·lectuals o físiques.
• Respectuosa amb la pluralitat cultural i lingüística de tothom.
• Valora la implicació de les famílies en la vida acadèmica i escolar.
• Valora el principi d’equitat i la cerca de l’excel·lència
• Respectuosa amb les idees i creences alumnes i famílies.
• Intenta implicar-se de forma activa en l’entorn social més proper.

DEFINICIÓ.
Apostem per la formació integral, equilibrada i coherent dels nostres alumnes, respectant la diversitat individual i cultural com a factor vertebrador d’una societat democràtica i que vol compensar desigualtats socials. Valorem la diversitat cultural de l’escola com a una possibilitat d’enriquiment personal en la mesura que ens aporta formes diverses per tal d’assolir la fita que com a individus i com a col·lectiu ens proposem. L’Escola vol contribuir a oferir possibilitats de progrés i enriquiment cultural als nostres alumnes. En els casos d’alumnes procedents d’altres cultures facilitant la
seva integració d’una forma acollidora i respectant les seves singularitats culturals.
Per tal d’assolir aquest nivell de dinamisme metodològic ens esforcem a oferir una formació personalitzada, basada en el seguiment individual de cada alumne/a i en la coordinació de tot l’equip pedagògic del centre amb els pares i les mares.

ELS NOSTRES TRETS D’IDENTITAT.

Servei educatiu de qualitat orientat a l’èxit escolar de tots els nostres alumnes. 

El nostre objectiu és ajudar a què tot el nostre alumnat pugui construir el seu aprenentatge segons les seves capacitats, és a dir, dotar-los dels instruments necessaris per arribar-hi. Partint del reconeixement de que tots els nens i nenes tenen capacitat per aprendre, pretenem que puguin arribar a desenvolupar al màxim les seves capacitats.
Potenciem aquelles organitzacions d’aula i de cicle, també d’espais i de temps, que ens ajuden a aconseguir aquest objectius. Per aquest motiu ens sembla fonamental que les organitzacions i les propostes didàctiques estiguin al servei dels infants i del seu aprenentatge. La flexibilitat en les organitzacions grupals i temporals entenem que estan al servei d’assolir el desenvolupament màxim de les capacitats del nostres alumnes, compensant les diferències que puguin existir ja sigui a nivell intel·lectual o pel fet de pertànyer a cultures o països diferents.
Veiem la necessitat del treball en grup, la cooperació i la solidaritat. L’intercanvi i interacció com instruments d’aprenentatge.

Assoliment de les competències bàsiques.

Considerem fonamental que els nostres alumnes tinguin un bon nivell competencial al finalitzar l’etapa escolar.
Aquest treball competencial està en relació directa amb la realitat dels alumnes i pretenem que sigui vivencial i orientat a comprendre la realitat que els envolta.

Treball de les emocions.
Considerem imprescindible fomentar i potenciar unes relacions positives, d’afecte i col·laboració entre els nens i les nenes, tant dins del seu grup classe com amb la resta de companyes i companys de l’escola. Potenciem el diàleg com a base per una bona convivència entre tots els membres de la comunitat educativa, reforçant així l’empatia vers els altres.

Multiculturalitat.

Veiem la diversitat cultural com una font enriquidora en la mesura que aporta coneixements diferents i ens posa en contacte amb realitats culturals, lingüístiques i geogràfiques diferents.
Som una escola acollidora de tots els col·lectius que la formen: alumnes, famílies, mestres i altres professionals independentment de la seva procedència cultural, lingüística o religiosa. Creiem en l’escola inclusiva, integradora de diferents cultures i ideologies.

Cooperació família i escola. Responsabilitat compartida.

Donem molta importància a la participació de les famílies en tot el procés educatiu. El treball conjunt família-escola és un pilar fonamental per aconseguir l’èxit acadèmic dels alumnes.

Igualtat de feines i responsabilitats independentment del sexes

Fomentem la igualtat d’oportunitats per desenvolupar plenament les aptituds dels nens i nenes eliminant els estereotips sexistes.

Atenció a la diversitat

Orientem el currículum de cada alumne en funció de la seva diversitat, articulant paràmetres d’atenció que permetin atendre eficaçment els alumnes que es van diferenciant com a resultat de la pròpia escolaritat, dels contextos personals i familiars o de deficiències sensorials, motrius o intel·lectuals.
Els alumnes que presenten dificultats acadèmiques disposen de mestres de reforç i/o de mestres d’Educació Especial, per tal de que puguin superar les seves dificultats. Els alumnes que tenen dificultats de parla disposen d’un mestre especialista en reeducació i llenguatge.
Tot el treball que es porta a terme amb l’alumnat que presenta dificultats acadèmiques importants està coordinat i supervisat per la Comissió d’Atenció a la Diversitat.
Al centre valorem molt els perfils professionals amb experiència i formació en atenció a alumnes amb dificultats d’aprenentatge i atenció a la diversitat.

GRANS EIXOS SOBRE ELS QUALS GIRA L’ESCOLA.

Un bon domini de les llengües és essencial per fer-se un lloc en la societat. És per això que a l’Escola treballem perquè assoleixin un bon nivell de competència lingüística tant en català com en castellà.
La pluralitat lingüística del nostres alumnes és un fet que ens alerta sobre la importància de l’ús del català en l’escola, en la mesura que, en molts casos, és l’espai on aquesta llengua pot  esdevenir la llengua de relació i d’ús habitual. Paral·lelament donem molta importància al castellà ( la llengua materna de molts dels nostres alumnes) i a l’anglès com a llengua necessària en el món actual. Per això introduïm l’anglès a parvulari (P3) i fem una assignatura a Cicle Superior (Expressió Plàstica). Introduïm el castellà al 1r curs de l’Educació Primària.
La pluralitat lingüística del nostres alumnes requereix incentivar l’ús del català a l’escola, ja que, en molts casos, és l’únic entorn on aquesta llengua pot esdevenir de relació.

Entre els aspectes cientificomatemàtics, a l’escola potenciem que els alumnes aprenguin a observar, reflexionar i donar una resposta davant de qualsevol fenomen o problema. Potenciem, també, el càlcul mental. Inculquem la importància de l’esforç i de la reflexió com a mètode per aconseguir els resultats proposats. Volem que els nostres alumnes tinguin un bon nivell de competència matemàtica.

Pel que fa al Coneixement del Medi Natural i Social l’escola treballa a partir de projectes que tenen un marcat caire competencial, on els aspectes d’expressió i comprensió, raonament i interrelació amb el medi són molt importants. Fent servir aquesta metodologia treballem els temes de medi més rellevants i significatius pels nostres alumnes alhora que contemplem i respectem els seus interessos.
Els aspectes culturals adquirits a l’escola serveixen per prendre consciència de nosaltres mateixos i el que ens envolta, interpretar tota mena de símbols i representacions de la realitat (plànols, mapes, etc), conèixer i estimar les nostres arrels culturals, conèixer l’origen històric o mític de les nostres festes i tradicions i entendre i respectar altres cultures.

Pel que fa a l’ expressió artística pretenem que els nostres alumnes siguin capaços de fruir de l’estètica i de l’art, tinguin recursos propis per expressar el que senten i imaginen i que si hi ha algú amb habilitats en aquest terreny, descobreixi la seva vocació. Per aquest motiu donem molta importància a l’expressió plàstica i musical. És per això que a l’escola dediquem hores del currículum a desenvolupar aquests aprenentatges artístics: música, plàstica i manualitats.

La motricitat també té importància a l’escola. Quan es pren consciència del propi cos i s’aprèn a dominar-lo, es desenvolupa una part essencial de l’ intel·lecte. A l’Escola es treballa la motricitat per tal que els nens coneguin totes les possibilitats de moviment del seu cos, en combinació amb altres activitats. Això es fa a la classe de psicomotricitat, a educació infantil, i a educació física, a primària.
Fomentem i posem a l’abast de l’alumnat les tecnologies de la informació, l’audiovisual i la comunicació com a eina fonamental de l’aprenentatge.

AVALUACIÓ.

A l’escola considerem que l’avaluació forma part del procés d’ensenyamentaprenentatge. Ha de servir als alumnes per reflexionar sobre el seu progrés acadèmic i a les famílies per ser conscients d’aquest progrés. És continua i té en consideració l’evolució de l’alumne, el seu interès i el seu esforç per tal d’assolir els objectius proposats. Valora les característiques i capacitats pròpies de cada alumne. Considerem que és molt important que l’alumne sigui coneixedor de que es demanarà en el moment de fer l’avaluació i ha de permetre revisar metodologies i procediments que s’han dut a terme durant tot el procés d’ensenyament.
Apostem per un projecte integral que inspirin totes les activitats que realitzem en el marc de l’escola tant en temps lectiu com extraescolar i/o complementari.