Racons

El treball per racons és una metodologia que consisteix a organitzar l’aula en diversos espais on els alumnes, distribuïts en petits grups, realitzen activitats simultànies de manera autònoma.
És una manera de treballar més creativa i flexible, en la qual el paper del mestre és dinamitzar els aprenentatges i animar els alumnes a participar en tots els espais d’activitat i aprenentatge.
Des d’aquest plantejament es cedeix a l’alumne un gran protagonisme: participa activament en el seu aprenentatge, pot ser model i guia dels seus propis companys -es potencia el diàleg entre iguals-, pren consciència de les seves possibilitats, accepta i aprèn dels seus errors…
Segurament, un dels sinònims més precisos de Treballar per racons és Educar l’autonomia. Aquesta metodologia de treball ajuda el nen a ser responsable amb el material i amb el treball, exigint-li i creant-li la necessitat d’ordre. L’alumne aprèn a organitzar-se, a planificar-se la feina, a saber què vol aprendre i quin camí pot seguir per aconseguir-ho. Tot plegat es tradueix alhora en un guany de seguretat i confiança.

Però són molts d’altres els aspectes interessants que ofereix aquesta metodologia:

• Permet donar resposta a les diferències, interessos i ritmes d’aprenentatge de cada nen i nena.
  • Facilita al mestre/a el seguiment individual, dels progressos i dificultats, de cada alumne.
  • Permet una certa flexibilitat en el treball dels nens/es a partir de les propostes d’activitats: aprenen a observar, explorar, manipular, experimentar, descobrir, crear… Deixa lloc a la creativitat i la imaginació i, el que és més important, li deixen espai i temps per pensar i decidir.
  • Aconsegueix que els aprenentatges, viscuts d’aquesta manera, esdevinguin realment significatius i funcionals.
  • La interacció amb uns quants companys facilita el fet de compartir, comunicar-se, discutir i respectar les idees dels altres, a aprendre dels amics i a acceptar el seu ajut.
  • Dóna als alumnes la possibilitat de refer el treball tantes vegades com ho necessitin, atès que els materials són generalment manipulables. Com a conseqüència ajuda a perdre la por a equivocar-se i a millorar la seva autoestima.
  • Ofereix als nens/es l’oportunitat d’utilitzar materials diferents dels que es fan servir col·lectivament. Així mateix és una manera econòmica de tenir i utilitzar materials diversos (no es necessita un joc per a cada nen/a sinó que amb un per tots ja n’hi ha prou).
  • És un tipus d’organització molt adient per practicar el que s’ha après a fer en un altre moment o aplicar-ho a d’altres situacions i materials.