Xarxa de centres d’infantil i primària que estan implementant processos de canvi i de millora al voltant del treball globalitzat a l’aula.
👉🏼 Saber-ne més de la XIEP
PROGRAMA D’INNOVACIÓ PEDAGÒGICA D’ACCELERACIÓ DE LA TRANSFORMACIÓ EDUCATIVA
El Programa d’innovació pedagògica d’acceleració de la transformació educativa desenvolupa un model de transformació i millora que integra les metodologies d’acompanyament a centres i de treball en xarxa com a estratègia de creixement de l’organització escolar com a unitat que aprèn des d’una visió holística.
El programa s’emmarca en el propòsit transformador global que impulsa el Departament d’Educació per fer avançar el conjunt del sistema en termes d’inclusió i equitat. Els centres participants en el programa abordaran processos de transformació en diferents àmbits de l’organització, la gestió i el funcionament, a partir d’una diagnosi acurada i d’acord amb la seva realitat i context. A més dels recursos i eines necessàries per dur a terme el seu procés de transformació, els centres disposaran d’una comunitat d’aprenentatge per compartir experiències i generar coneixement entre iguals.
S’emmarca bàsicament en els tres àmbits d’innovació definits per la Comissió d’Innovació del Departament d’Educació:
Àmbit 1: metodologies i recursos per a la millora de l’ensenyament i l’aprenentatge.
Àmbit 2: l’organització i gestió educativa.
Àmbit 3: relació i cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn.
👉🏼 Saber-ne més del Programa d’Innovació
GEP – Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme
Els objectius generals del programa són promoure l’aplicació a l’aula de metodologies per a l’aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera (AICLE); fomentar el desenvolupament de projectes interdisciplinars en llengua estrangera, i oferir pautes per a l’organització educativa i el disseny curricular.
A través del GEP també es vol reforçar el treball cooperatiu entre el professorat, fomentar la innovació educativa i promoure l’intercanvi de bones pràctiques entre els centres educatius participants.
Els objectius específics del GEP són, d’acord amb els diferents col·lectius a qui s’adreça, els següents:
👧🏽🧒🏻 Alumnat:
– Millorar la competència comunicativa en llengua estrangera
– Desenvolupar competències clau per al s. XXI (bàsiques, del pensament i actitudinals o personals)
– Fomentar el treball cooperatiu i per projectes
– Adquirir estratègies per a l’aprenentatge autònom (aprendre a aprendre)
👩🏼🏫 Professorat:
– Incorporar en la docència estratègies AICLE i d’aprenentatge basat en projectes
– Reforçar el treball cooperatiu
– Adquirir coneixement i estratègies d’intercomprensió
– Desenvolupar projectes globals de caràcter transversal
– Augmentar la competència en llengua estrangera
🎓 Equips directius:
– Oferir, de manera progressiva, matèries no lingüístiques en llengua estrangera.
– Facilitar la cooperació docent, especialment entre el professorat de matèria i l’especialista de llengua estrangera.
– Intercanviar experiències i bones pràctiques amb altres centres.
– Afavorir la implicació de la comunitat educativa en el projecte lingüístic plurilingüe del centre.
👉🏼 Espai d’Infants i Famílies: JUNTES PER AJUDAR A CRÈIXER
Es tracta d’un espai on es treballa el vincle positiu, on s’ajuda a identificar i entendre les necessitats emocionals i cognitives dels infants, un espai que permet reflexionar sobre els diferents estils de criança des del respecte i la valoració dels altres, sense oblidar que existeixen pràctiques familiars que faciliten més que altres l’atenció a les necessitats de l’infant, per tant s’ofereix un espai de reflexió sobre les pròpies maneres d’actuar, contrastant-les amb les dels altres mares i pares.
Un espai on es comparteixen dubtes, angoixes, il·lusions i alegries, així com també les possibles dificultats de desenvolupar el rol parental.
Es tracta d’un espai on es comparteixen sabers d’altres cultures familiars.
Espai on les famílies que tenen fills i filles escolaritzats a P3, trobin un lloc socialitzador on els infants i les seves famílies es puguin trobar i compartir moments únics i irrepetibles.
Objectius
- Tenir un temps exclusiu per la mare-pare i infant, reforçant el vincle afectiu de família amb el seu fill/a.
- Oferir un punt de trobada entre petits i grans, un lloc per escoltar i ser escoltat, que reforci una percepció positiva de la maternitat/paternitat.
- Crear un clima que afavoreixi l’intercanvi d’experiències en un clima distès tant per les famílies com pels infants.
- Oferir un espai d’escolta oberta a tothom qui s’apunti al grup, on es respecten tots els models de criança.
- Compartir les pròpies experiències i els dubtes que genera tenir un fill o filla i enriquir-se amb allò que aporten persones que viuen un moment similar.
- Afavorir la creació de xarxes de col·laboració o ajuda mútua entre les famílies.