ADHESIÓ AL MANIFEST EN DEFENSA DE L’ESCOLA PÚBLICA CATALANA

En defensa de l’Escola Catalana

En l’actual situació política que viu el nostre país hem vist com recentment s’han reprès atacs sistemàtics contra el model d’escola catalana i contra tots els seus agents educatius (docents, alumnes, famílies…). Aquests atacs estan directament vinculats amb les intencions centralitzadores i anorreadores de la diversitat liderades pel govern de Madrid, que de forma més evident o més soterrada han perviscut des del franquisme fins als nostres dies.

S’han tornat a sentir discursos basats en visions parcials i descontextualitzades de tota realitat (en el millor dels casos) o bé directament basats en mentides aberrants. Aquests, han estat pronunciats sense cap mena de respecte per la veritat per persones amb representació política i, alhora, han estat utilitzats de manera irresponsable per un sector de la premsa delerosa de fer créixer les seves audiències a qualsevol preu.

Som conscients que les comunitats educatives que representem són capaces de desgranar la realitat i que la quotidianitat del que passa a les aules desmenteix rotundament qualsevol d’aquests falsos relats. No obstant, amb el propòsit de reagrupar-nos una vegada més en defensa dels nostres centres i de tot el sistema educatiu català, volem afirmar que:

• El sistema educatiu català és un model d’èxit tant pel que fa als resultats objectius com per la cohesió social i la integració. Observacions internacionals, espanyoles i catalanes corroboren any rere any que l’adquisició de les competències dels alumnes catalans és homologable a les de la resta de països europeus.

• El sistema educatiu català garanteix el ple coneixement de les llengües oficials de Catalunya. Un cop més, afirmem que les pròpies dades del ministeri d’educació mostren que el grau de coneixement del castellà dels alumnes catalans és superior a la mitjana d’Espanya

• Els centres que formen part del sistema educatiu de Catalunya segueixen plans educatius emmarcats dintre la Llei Catalana d’Educació, recolzada per la pràctica totalitat del Parlament de Catalunya. En base a aquesta llei, cada centre elabora el seu projecte educatiu que és sotmès a aprovació i supervisió pels consells escolars.

• Els mestres i professors són professionals qualificats que treballen cada dia amb l’objectiu de formar persones lliures, crítiques i competents, per tal que esdevinguin adults plenament capaços i responsables d’assumir les seves obligacions i deures en la nostra societat democràtica.

• Les escoles són obertes i pròximes a la societat. Les AMPA, els claustres, els equips directius i l’administració tenen espais directes de participació i millora dels centres per tal que aquests puguin respondre als reptes d’una societat en contínua transformació.

• Malgrat haver estat violentats obertament per les mateixes persones que haurien hagut de protegir-los, els nostres centres han reprès les activitats docents des del dia 2 d’octubre sense cap altre propòsit que el d’oferir un entorn de reflexió i serenor als nostres alumnes per tal de poder-los ajudar a comprendre el món en què vivim, adequant el discurs a cada infant.

• La comunitat educativa de Manresa continua compromesa, com sempre ha estat, a donar les millors eines i recursos possibles als nostres infants i joves per tal que puguin assolir la plenitud personal amb la col·laboració de les famílies, les institucions i tota la societat.

Comunitats Educatives de Manresa

18 d’octubre de 2017