AVUI ANEM AL LAVABO I PARLEM DE L’AIGUA. QUÈ EN SABEM? PERQUÈ LA FEM SERVIR? COM EN PODEM FER UN BON ÚS?… Un dels infants diu que està freda i introdueixo el concepte temperatura: fred- calent.
Ens fixem que hi ha una “dutxa amb dues aixetes”, una amb el color blau i l’altre vermell. Obrim el debat i decidim provar què passa quan obrim cadascuna de les aixetes. Posem aigua a dues ampolles diferents. Una amb aigua de l’aixeta blava i una amb aigua de l’aixeta vermella. Les toquem i ens adonem que la de color blau fa sortir aigua freda i la de color vermell la fa sortir calenta.
Parlem de com escalfem l’aigua, i perquè la fem servir. I de com la refredem, i perquè la fem servir. Preparem aigua en “cubiteres” i unes les portem al congelador i les altres a la nevera després de plantejar-nos què passaria si …
L’endemà les anem a buscar i observem què ha passat en cada cas. A la nevera s’ha refredat molt i al congelador també però s’ha posat molt dura. Parlem del gel relacionant-ho amb els gelats i el que utilitzem quan fa calor per refrescar les begudes. Ara ja sabem com podem fer gel!!
Tornem a agafar aigua de cada una de les aixetes en dos recipients diferents per saber què passa quan posem el gel amb aigua freda i amb aigua calenta. Mentre esperem i observem anem fent suposicions del què creiem que passarà…
Al cap d’una estona apreciem que el gel de l’aigua calenta ha desaparegut i el de l’aigua freda no… Què ha passat?
Resulta que el gel s’ha desfet!! I perquè només s’ha desfet a l’aigua calenta? …
Els proposo que seguin tots a la catifa que tocarem el gel ,el mirarem, l’olorarem … Alguns el tasten i tot.
Tot jugant , se’ns mullen les mans.. Què passa? Un parell d’infants estan fragant el gel al radiador i els fa molta gràcia que es faci petit. Un tercer se n’adona que s’estan mullant les mans i fa veure als companys que cauen gotes d’aigua pel radiador… tots ho volen provar!! Se sent una exclamació “Se está fundiendo!!!”. Si, és cert, el gel es font. Demano perquè . I arribem a la conclusió de que com que el radiador està calent el gel es desfà, com amb l’aigua calenta. I alguns puntualitzen que amb l’aigua freda això no passa.
A l’hora de recollir deixem l’aigua freda amb els gels que no s’han desfet a sobre del radiador mentres esmorzem. A veure què passa?…
Quan tornem del pati un dels nens va directe al radiador i em porta el pot tot sorprès… “el gel ha desaparegut i ara està tot calent!!”
Per últim, proposo fer un gel molt gros. Com ho podríem fer? Presento diferents materials on posar aigua: cubiteres, safates i gots. A quin recipient creieu que farem el gel més gran? I tots trien les safates. N’emplenem dues i les posem al congelador.
L’endemà les anem a buscar i com que són tan grosses no s’han congelat del tot. La part més externa està dura i molt freda, congelada. Però, la part de dins, no s’ha congelat. Podem veure la part de dins líquida però no la podem tocar… És impressionant!!