EXPERIMENTEM AMB L’AIGUA

AVUI ANEM AL LAVABO I PARLEM DE L’AIGUA. QUÈ EN SABEM? PERQUÈ LA FEM SERVIR? COM EN PODEM FER UN BON ÚS?… Un dels infants diu que  està freda i introdueixo el concepte temperatura: fred- calent.

Ens fixem que hi ha una “dutxa amb dues aixetes”, una amb el color blau i l’altre vermell. Obrim el debat i decidim provar què passa quan obrim cadascuna de les aixetes. Posem aigua a dues ampolles diferents. Una amb aigua de l’aixeta blava i una amb aigua de l’aixeta vermella. Les toquem i ens adonem que la de color blau fa sortir aigua freda i la de color vermell la fa sortir calenta.

Parlem de com escalfem l’aigua, i perquè la fem servir. I de com la refredem, i perquè la fem servir. Preparem aigua en “cubiteres” i unes les portem al congelador  i les altres a la nevera després de plantejar-nos què passaria si …

L’endemà les anem a buscar i observem què ha passat en cada cas. A la nevera s’ha refredat molt i al congelador també però s’ha posat molt dura. Parlem del gel relacionant-ho amb els gelats i el que utilitzem quan fa calor per refrescar les begudes. Ara ja sabem com podem fer gel!!

Tornem a agafar aigua de cada una de les aixetes en dos recipients diferents per saber què passa quan posem el gel amb aigua freda i amb aigua calenta. Mentre esperem i observem anem fent suposicions del què creiem que passarà…

Al cap d’una estona apreciem que el gel de l’aigua calenta ha desaparegut i el de l’aigua freda no… Què ha passat?

Resulta que el gel s’ha desfet!! I perquè només s’ha desfet a l’aigua calenta? …

Els proposo que seguin tots a la catifa que tocarem el gel ,el mirarem, l’olorarem … Alguns el tasten i tot.

Tot  jugant , se’ns mullen les mans.. Què passa? Un parell d’infants estan  fragant el gel al radiador i els fa molta gràcia que es faci petit. Un tercer se n’adona que s’estan mullant les mans i fa veure als companys que cauen gotes d’aigua pel radiador… tots ho volen provar!! Se sent una exclamació “Se está fundiendo!!!”. Si, és cert, el gel es font. Demano perquè . I arribem a la conclusió de que com que el radiador està calent el gel es desfà, com amb l’aigua calenta. I alguns puntualitzen que amb l’aigua freda això no passa.

A l’hora de recollir deixem l’aigua freda amb els gels que no s’han desfet a sobre del radiador mentres esmorzem. A veure què passa?…

Quan tornem del pati un dels nens va directe al radiador i em porta el pot tot sorprès… “el gel ha desaparegut i ara està tot calent!!”

Per últim, proposo fer un gel  molt gros. Com ho podríem fer? Presento diferents materials on posar aigua: cubiteres, safates i gots. A quin recipient  creieu que farem el gel més gran? I tots trien les safates. N’emplenem dues i les posem al congelador.

L’endemà les anem a buscar i com que són tan grosses no s’han congelat del tot. La part més externa està dura i molt freda, congelada. Però, la part de dins, no s’ha congelat. Podem veure la part de dins líquida però no la podem tocar… És impressionant!!

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>