AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL

Aquest projecte neix de la valoració, reflexió i de les ganes de millorar la nostra tasca educativa. Ens plantegem el repte de construir uns ambients per investigar, jugar, crear, imaginar…uns ambients per tenir nens i nenes fascinats, divertits i constructors del seu propi creixement. Volem construir uns ambients per poder créixer tots junts.

L’ organització per ambients sorgeix d’atendre les necessitats que manifesten els nens i nenes ( joc, moviment, socialització, comunicació, autonomia, experimentació, etc. ) i no representa sols una organització espacial determinada, sinó també tota una “filosofia educativa”.

Amb aquesta filosofia els nens i nenes aprenen a SER, creixen, i es desenvolupen de manera plena i autèntica. Els infants flueixen al ritme dels seus pensaments. Els ambients formen un tot , on els adults es comprometen per oferir un bon entorn educatiu.

Els ambients tenen un estil relaxat, pausat i tranquil. En definitiva es respecta el ritme del cervell, un tempo on predomina la melodia sobre la veu. Parlar d’ambients implica alhora parlar dels conceptes de llibertat i de circulació.

La llibertat es la capacitat d’ escollir. Es una idea que inclou el no estar sotmès a un subjecte diferent d’un mateix. Designa la facultat de la persona humana que li permet decidir si porta a terme una determinada obra i en quines condicions. Amb altres paraules, el que permet a la persona humana decidir si vol fer alguna cosa o no, el fa lliure, però també responsable dels seus actes.

I, finalment, la circulació, que  fa referència al moviment que es genera associat a l’activitat. Aquesta dóna lloc a l’intercanvi, que pot ser entre l’entorn i les necessitats internes personals o entre els individus.

Volem crear uns ambients d’ aprenentatge pensats en continguts en distribució i en estètica, que propiciïn en els infants una manera adequada de fer i d’estar, on l’infant és el protagonista i l’adult ho és al seu costat, ja que l’escolta de forma plena tot respectant el seu ritme, el seu temps i el seu talent. D’aquesta manera es generen ambients amb un entorn educatiu lliure d’estrès i de pressions, on puguin confluir els diferents ritmes vitals dels infants.

Volem apostar per un pla de qualitat, que és el pla intern de desenvolupament de cada nena i cada nen, allò que el fa únic i diferent de la resta dels infants. Aquest pla se’ns presenta ple de potencialitats, i només cal un entorn on se li proporcioni seguretat, afecte i actituds no directives que li permetin fer per ell mateix.

El nostre compromís està en crear aquests espais “ relaxats” per evitar d’accelerar processos de desenvolupament.

D’aquesta manera durant quatre matins a la setmana els nens i nenes de p3 i p4 circulen lliurement pels ambients d’aprenentatge tot descobrint, explorant i participant amb altres companys en les propostes que es van trobant. Hi han sis espais: Joc simbòlic, Exteriors, Art, Construccions,  Matemàtic i Experimentació. Els nens i nenes de p5 s’hi afegeixen dos dies a la setmana juntament amb l’ambient de Llengua i l’ambient English Corner.