Història

La nostra escola va néixer per poder escolaritzar la creixent població infantil dels anys 60 que “els col.legis nacionals” del poble ja no podien absorbir. El 13 de setembre de 1964 es va posar la primera pedra del que seria la segona escola pública de Molins de Rei. El 27 de setembre de 1966, el Governador Civil de Barcelona, Tomás Garicano Goñi inaugurava les noves instal·lacions del que seria la AGRUPACIÓN MIXTA GUAL VILLALBÍ.

En aquell temps l’escola era als afores del poble, al costat de les últimes cases i entre ametllers, vinyes i ermots. Els “Don i Doña” havien de vetllar amb pocs recursos per l’educació d’aquells nois i noies que ara, molts, són pares i mares dels actuals alumnes.

Pares i mestres feien una pinya i davant de la falta de recursos i instal·lacions s’unien esforços per fer coses necessàries com ara la construcció d’unes grades al pati. L’escola es quedava petita i aviat va venir una primera ampliació on en van encabir els alumnes d’educació infantil i primer i segon. Ens van asfaltar el pati i quan plovia no ens enfangàvem i quan no plovia no quedàvem empolsats.

El 1985 marca un punt de canvi al nostre centre. Després d’haver-se constituït el curs 1983-84 en escola catalana, en aquest any es formalitza el canvi de nom per tal de desvincular el centre de qualsevol connotació de temps passats i enfilar amb noves mires els cursos a venir. Es va canviar el nom de Gual Villabí, ministre franquista, pel de L’ALZINA, arbre que amb el pi havia regnat en aquells territoris que ara ocupava l’escola.

El 1993 s’inicien les obres d’ampliació de l’escola. Les obres van durar dos anys i mentrestant tot era provisional. El pati se’ns enxiquia ocupat per la grua, ferros, taulons, sacs de ciment i altre material de construcció, i els sorolls i la pols eren companys habituals de feina.

Els més grans (setè i vuitè) van haver d’anar a dos aularis que la Generalitat va instal.lar al pati de l’escola taller Alba. Quan les obres ja estaven gairebé acabades, el President Pujol ens va fer una visita, i finalment, al febrer del 95, va ser inaugurada pel Conseller d’Ensenyament, Sr. Pujals.

Les noves instal.lacions ens van permetre disposar d’una nova aula de P-3, una sala de jocs, una nova biblioteca, una aula d’informàtica, un laboratori, secretaria i despatx de direcció, sala de mestres, gimnàs, menjador i dos patis: un d’infantil i un altre de primària amb unes grades. Aviat vam omplir l’aula d’informàtica amb els ordinadors, els gimnàs de material i la biblioteca de llibres.

hist02

El curs 1996-1997 vam començar a liderar un dels primers Projecte Comenius amb l’escola Marikainstein Scholl de Lohtaja (Finlandia) i la Escuela Básica do 1o Ciclo de Sao Vicente a Madeira (Portugal) amb el títol “Educació Nutricional a Europa”. Aquest Projecte ens va permetre conèixer i treballar amb altres mestres i alumnes entorn a l’alimentació i la nutrició durant tres cursos. El projecte va acabar amb la publicació d’un llibre en català, espanyol, anglès i portuguès, de títol “Chefs & Gourmets”.

En el curs 1998-1999 la nostra escola rep el Premi Baldiri Reixac “pel compromís del professorat, personal no docent, pares i alumnes per dur a terme un projecte educatiu de qualitat, amb la participació en projectes europeus d’intercanvi d’experiències, i amb l’organització d’activitats com ara teatre, concerts, etc, oberts al poble en un ambient d’harmonia entre la comunitat escolar”.

El curs 1999-2000 vam començar a treballar la psicomotricitat al parvulari seguint el mètode Aucouturier, que permet treballar a partir del moviment i de forma global i en un únic espai i moment els aspectes motors, afectius, socials i mentals. En aquesta època s’inicia la llengua anglesa a 1r de Primària.

hist03

En el curs 2000-2001 es posa en marxa l’aula d’idiomes i s’inicia el préstec de llibres de la biblioteca de centre. Aquest any també vam comprar un piano per a l’aula de música.

A partir del curs 2001-2002 es va començar a fer servir de forma sistemàtica en tots els nivells els ordinadors en el procés d’ensenyament-aprenentatge i es va generalitzar el préstec de llibres a l’alumnat.

En el curs 2002-2003 iniciem el Projecte Orator amb l’objectiu de potenciar la llengua anglesa, comencen a posar en marxa protocols interns per detectar i valorar dificultats d’aprenentatge en l’alumnat i es consoliden les activitats d’animació a la lectura.

En el curs 2003-2004 s’instal.len els primers ordinadors a les aules i es sistematitza el treball d’hàbits personals, d’ordre i treball.

En el curs 2004-2005 s’inicia el programa de socialització de llibres de text i s’intensifica el treball de motivació envers la lectura.

En el curs 2005-2006 comencem a fer les activitats de padrinatge entre l’alumnat de diferents edats de l’escola, s’avança la introducció de la llengua anglesa a P-5 i s’aprofundeix en l’ensenyament-aprenentatge del càlcul mental i també es crea la segona aula d’informàtica al centre.

hist04

En el curs 2006-2007 es fan les obres de remodelació del menjador i la cuina. A partir d’ara el centre compta amb cuina in situ. Encetem el projecte d’innovació educativa en Educació Mediambiental i s’inicia la implantació de la sisena hora a primària.

En el curs 2007-2008 començarem un projecte de motivació envers la lectura i dinamització de la biblioteca escolar que implica a tot l’alumnat de l’escola i a les seves famílies. També s’inicia el Projecte d’Innovació Educativa en llengua anglesa. La llengua anglesa s’avança a P-4 i es comença a utilitzar en les activitats quotidianes com una llengua més. A Primària s’incrementen el nombre d’hores de llengua anglesa per treballar l’expressió oral.

En el curs 2008-2009 es continuen desenvolupant els projectes iniciats el curs anterior i s’aprova el pla d’acció tutorial. Aquest curs s’inicia la col.laboració amb la Creu Roja donant a conèixer els seus programes i participant en les seves activitats.

En el curs 2009-2010 l’escola participa en el Congrés de Practiques Educatives Innovadores del Baix Llobregat. El Comitè científic del Congrés va seleccionar com a innovadores tres activitat que fèiem a la nostra escola. Aquest mateix curs la nostra escola va començar a formar part de la xarxa d’Escoles Verdes de Catalunya. Aquest curs, també, s’instal.len les primeres pissarres digitals.

En el curs 2010-2011 s’inicia el segon Projecte d’Innovació en Llengua Anglesa per incrementar el seu ús a nivell oral a Primària. Es renova el projecte de convivència i s’incrementa el nombre de pissarres digitals a les aules.

hist05

En el curs 2011-2012 emprenem les accions encaminades a aprofundir en el treball d’expressió escrita a partir de les tipologies textuals. Aquest curs la nostra escola va estar seleccionada per iniciar el Pla d’Impuls a la Lectura que el Departament d’Ensenyament volia implementar a tota Catalunya. Iniciem l’activitat de 15 minuts lectura al matí a Cicle Inicial per afavorir el gust per la lectura. L’escola comença a participar en el Pla de consum de fruita a les escoles. S’instal.len ventiladors a les aules per mantenir controlada la temperatura del seu interior durant els mesos de més insolació de la façana i la teulada.

En el curs 2012-2013 es continua aprofundint en els diferents àmbits del Pla d’Impuls a la Lectura i en el desenvolupament d’estratègies per incrementar en l’alumnat la valoració de l’esforç, l’ordre, el gust per la feina ben feta, la responsabilitat i l’autonomia en l’aprenentatge. L’escola participa en la investigació iniciada per la Fundació Thao que té per objectiu estudiar i prevenir l’obesitat infantil. Aquest mateix curs es duu a terme l’enjardinament del pati de l’escola finançat per l’AMPA i que ha consistit en crear una barrera vegetal amb arbres i arbustos que donin ombra a la façana i permetin nous espais de joc.

hist06

En el curs 2013-2014 s’estan consolidant les actuacions relacionades amb la lectura i la comprensió lectora, l’autonomia i iniciativa personal de l’alumnat i l’expressió escrita. També s’ha començat a aplicar de forma experimental el mètode “Ortografia sense esforç” de Daniel Gabarró per millorar l’ortografia entrenant la memòria visual de l’alumnat.

El 2016 celebrem el nostre 50è aniversari enmig d’una nova etapa de canvis en el centre, amb l’objectiu de mirar al futur i unir esforços entre tots els membres de la nostra comunitat per encarar els nous temps.

En el curs 2017-2018 hem sistematitzat el treball de Projectes, Espais i Tallers. Hem organitzat  i augmentat les activitats amb l’Escola Taller Alba, fent de la col·laboració amb ells una línia bàsica del nostre Projecte d’Escola, que va de petits a grans.

En aquests darrers cursos l’escola ha continuat amb un procés de transformació, i s’han sistematitzat els Projectes, Espais i Tallers a l’Etapa Infantil. Es treballa el medi per projectes i encarem l’educació amb una mirada més activa. Instaurem el treball de les matemàtiques manipulatives a Infantil i Primària afavorint un aprenentatge vivencial i més competencial.

L’educació emocional és un pilar fonamental a l’escola i el centre aposta per fer un treball de les emocions, s’impulsen les tutories individuals i de grup, les assemblees, el mindfulness… S’estrenyen lligams amb entitats i centres de la vila i afavorim la participació de les famílies a l’escola, entenent que l’educació va més enllà de l’aula, de l’alumnat i el mestre.

El curs 2020-21 les colònies es consoliden des del curs d’EI 5 fins a 6è de Primària i el Departament ens reconeix un Projecte d’Innovació amb el Taller Alba: “Llaços d’inclusió”.