Organització professorat

.  ORGANITZACIÓ PEDAGÒGICA DEL CENTRE

2.1  Organització del professorat

2.1.1 Equips docents de cicle.

Cada cicle està format per tots els mestres que imparteixen docència als alumnes d’un mateix cicle. Els especialistes que fan classe a cicles diferents quedaran adscrits a un d’ells, en funció de la quantitat d’hores que imparteixi docència I de l’equilibri numèric dels cicles, a principi de curs, malgrat puguin incorporar-se a d’altres cicles de forma puntual. Constitueix la unitat bàsica d’organització pedagògica en matèria de programació, avaluació i seguiment de l’alumnat.

Hi ha els següents cicles:

– Cicle dels petits: P3, P4 i P5

– Cicle dels mitjans: 1r , 2n  i 3r

– Cicle dels grans:  4t, 5è i 6è

Són funcions dels equips de cicle :

–  Coordinar l’organització i el desenvolupament dels ensenyaments propis del cicle en el col·legi, com a criteri prioritari.

–  Proposar al director el nomenament del coordinador del cicle.

– Formular propostes relatives als projectes educatiu i curricular del centre i a la programació general.

–  Portar a terme les sessions d’avaluació dels seus alumnes, constituïts en comissions d’avaluació presidida pel cap d’estudis, per a l’avaluació i promoció dels alumnes que finalitzen un cicle.

– Col·laborar en l’avaluació externa del centre que realitzi la inspecció d’ensenyament.

–  Revisar de forma periòdica els diferents aspectes del projecte de centre.

–  Harmonitzar la metodologia i l’avaluació que s’ha d’emprar en el cicle, d’acord amb els criteris fixats en el projecte curricular i revisar-ne els resultats.

–  Fer el seguiment del procés d’ensenyament-aprenentatge dels diferents grups d’alumnes , especialment dels aspectes relacionats amb l’atenció a la diversitat de necessitats dels alumnes, i en concret dels alumnes amb necessitats educatives especials i/o dificultats d’aprenentatge.

– Planificar, analitzar i revisar els agrupaments d’alumnes,  l’atenció individualitzada  i els recursos esmerçats.

– Harmonitzar el pla d’acció tutorial i l’orientació dels alumnes i el traspàs d’informació a les famílies d’acord amb els criteris fixats en el projecte curricular i revisar-ne els resultats.

– Interpretar les NOFC, adaptant les actuacions que se’n derivin a l’edat de cada grup d’alumnes.

– Fer operatius en el cicle tots aquells aspectes relacionats amb l’organització i funcionament dels ensenyament en el cicle : sortides, celebracions, activitats complementàries, etc.

– Coordinar-se amb els professionals de suport que intervenen en el procés educatiu dels alumnes del cicle

– Afavorir l’intercanvi d’experiències i valoracions entre els membres de l’equip i també amb membres d’altres equips del centre o d’altres centres.

– Plantejar al claustre les propostes de formació permanent del professorat vinculades als interessos i necessitats del cicle i amb implicació a nivell de centre.

– Col·laborar amb el cap d’estudis en l’elaboració dels horaris de les activitats dels alumnes, tenint en compte els recursos humans i materials disponibles i d’acord amb criteris pedagògics.

– Plantejar i orientar les reunions i/o entrevistes amb les famílies dels alumnes. Totes aquelles relacionades amb els processos organitzatius del cicle, així com les que d’acord amb la funció general, l’equip directiu li vulgui encomanar.

– Acollir el professorat nou introduint-lo en la cultura, costums i hàbits del centre, facilitant-li materials i/o formació per tal que pugui integrar-se plenament i participar activament a l’escola.

Els equips de cicle es reuneixen setmanalment entre una i dues sessions d’una hora i sempre que els convoca el/la coordinador/a o ho sol·licita almenys un terç dels seus membres.

El coordinador a prendrà nota del contingut dels acords presos en un resum escrit.

El coordinador el donarà a conèixer al cap d’estudis  directament o a través de les reunions de l’equip de coordinació format per cap d’estudis, director i els tres coordinadors.

2.1.2  Comissions.

2.1.2.1 Comissió pedagògica o reunió de coordinadors:

És formada per l’equip directiu i pels coordinadors de cicle

Són funcions de l’equip de coordinació pedagògica:

– Coordinar i harmonitzar l’actuació i les propostes dels equips de cicle.

– Col·laborar amb el/la cap d’estudis en la planificació, seguiment i avaluació de les activitats pedagògiques del centre, i específicament en la gestió del pla d’avaluació interna.

– Vetllar pel desplegament dels objectius i les activitats incloses en la programació general del centre amb caràcter anual.

– Recollir les aportacions dels diferents cicles abans de la realització de les sessions de treball de claustre.

–  Fer el seguiment de les actuacions que es porten a terme en els cicles, detectar els desajustaments i corregir-les, si és el cas, d’acord amb les directrius generals.

–  Col·laborar amb el/la secretari/a en la planificació i distribució dels recursos econòmics del centre.

2.1.2.2 Comissions d’avaluació:

Les comissions d’avaluació són formades per tots els mestres que exerceixen en el cicle i presidides pel cap d’estudis o la persona en la que delegui.

Les funcions de les comissions d’avaluació són :

– Analitzar col·lectivament l’evolució dels aprenentatges de cada alumne.

–  Establir, si escau, mesures d’adequació i reforç.

– Proposar la modificació d’estratègies i els ajustaments de programació que convinguin per a les activitats educatives del cicle.

–  Realitzar una valoració final per àrees i global, del progrés de cada un dels alumnes en finalitzar el cicle.

– Decidir si els alumnes promocionen de nivell o hi resten un any més, en els cas que no hagin assolit completament els objectius del curs. Per a prendre aquestes decisions, es tindran en compte criteris bàsics com per exemple: aprofitament de la possible retenció, grup d’alumnes que on quedaria adscrit el nen/a repetidor, dificultats o facilitats del grup en qüestió, tutor/a que rebria aquest alumne

–  Explicitar les activitats que convenen en el cicle següent per assolir els objectius del cicle anterior, per a aquells alumnes que hagin passat als següents havent assolit de forma incompleta els objectius del cicle anterior.

Les comissions d’avaluació es reuniran dos cops  al trimestre.  Es fan dues: una amb l’equip d’especialistes que hi intervenen i els tutors i una altra amb l’equip d’atenció a la diversitat, educació especial i reforços que hi intervenen. Els tutors estan a les dues sessions d’avaluació i sempre hi ha un membre de l’equip directiu.

El coordinador de cicle actuarà de secretari de les sessions i n’aixecarà acta.

En les actes de les sessions trimestrals s’haurà d’explicitar, almenys, la relació d’alumnes que presenten dificultats i les mesures de reforç i adequació preses, així com les modificacions en la programació i estratègies d’intervenció proposades pels mestres. En la sessió següent s’haurà de fer el seguiment del grau de compliment dels acords presos.

En l’acta de la darrera sessió d’avaluació de cada cicle es farà constar la valoració final de les àrees, la valoració global del progrés de cada alumne i la proposta de promoció o retenció de l’alumne en el cicle. Igualment, i per als alumnes que passen de cicle sense haver-ne assolit tots els objectius, s’hauran de fer explicites les activitats a realitzar en el cicle següent per assolir els objectius del cicle anterior.

2.1.2.3 Comissió d’atenció a la diversitat (CAD):  

Formada per director, cap d’estudis,  l’equip directiu, mestre d’Educació Especial,  psicopedagog de l’EAP. 

 La finalitat de la comissió d’atenció a la diversitat és la planificació, promoció i seguiment d’actuacions per atendre la diversitat de necessitats educatives d’alumnat.

Correspon a la comissió d’atenció a la diversitat, les següents funcions:

– Concretar els criteris i prioritats per a l’atenció a la diversitat de l’alumnat.

– Organitzar, ajustar i fer el seguiment dels recursos de que es disposa i de les mesures adoptades.

– Convocar reunions i/o col·laborar amb altres professionals (Serveis Socials, Cediap, DGAIA…) quan les circumstàncies ho requereixin.

– Fer el seguiment de l’evolució de l’alumnat amb necessitats educatives especials i específiques i la proposta de plans individualitzats.

– Els principis d’atenció a la diversitat formen part del Projecte Educatiu del centre.

2.1.2.4 Comissió social:

Formada per director, cap d’estudis,  l’equip directiu, mestre/a d’Educació Especial,  psicopedagog/a de l’EAP,  educador social del barri, educador/a del centre de tarda i esplai diari PANDORA.  I altres persones que puntualment puguin aportar alguna informació.

Es tracten temes relacionats amb famílies ateses a Serveis Socials: absentisme, problemes familiars, ….

2.1.2.5 Comissió Primària-Secundària :

La composen els  directors de les tres direccions de les tres escoles del districte, la direcció de l’institut la Serra (al qual estem vinculats, una persona del CRP, coordinador LIC, l’inspector de la zona i el professional de l’EAP

Seran funcions de la seva competència:

– Coordinar el traspàs d’informació del procés educatiu dels alumnes del segon curs del Cicle Superior.

– Tractar diferents temes que preocupen: normes i hàbits, deures d’estiu,…

 

2.1.2.6 Comissió de festes: No tenim una comissió de festes específica. Les festes que celebrem de forma conjunta durant el curs són la  Castanyada, el Nadal, la Setmana cultural i jornada de portes obertes,  la festa de la mona (final del segon trimestre), la diada de Sant Jordi i la festa de final de curs.

Les festes tenen una organització establerta any rere any que pot experimentar canvis d’un any per l’altre i que es decideixen en les valoracions posteriors a les celebracions de les festes on  es presenten modificacions de cara al curs següent. Aquestes modificacions es recullen i en la mida del possible s’incorporen al curs següent. L’equip de  coordinadors i l’equip directiu  a través de la comissió pedagògica estableixen les directrius i les actuacions i  és en els cicles on s’organitzen les diferents activitats. A la comissió pedagògica es vetllarà per la distribució d’espais comuns i s’informarà de les activitats que té organitzades cada cicle per tal que tothom en tingui coneixement. Intentem que cadascuna de les festes tinguin un apartat de decoració al·lusiu a la festa en qüestió, sempre volem tenir l’escola adornada amb detalls fets pels alumnes i que siguin representatius del que es fa a l’escola.

Gairebé totes les festes inclouen una obra de teatre. Castanyada, Nadal, Setmana Cultural, final del segon trimestre, Sant Jordi i final de curs. De vegades segons com caigui en el calendari la diada de Sant Jordi no hi ha cap obra de teatre, llavors una de les obres es representa durant el mes de maig.

Festa Actuacions
Castanyada Es mengen fruits de la tardor: castanyes, raïm…
Elaboració de panellets a totes les aules. S’elaboren el dia abans de la festa i es mengen a la tarda.
Obra de teatre a càrrec del grup de sisè ( pels volts de la Castanyada)
Conte de la Castanyera o un altre representat per les mestres de parvulari
Fem una sortida coincidint el dia de la Castanyada: anem a la Mola, al Torrent de colobrers o a la Salut.
Nadal Cantata de nadales i poemes al centre cívic per a pares i mares

Assajos del concert: 2 assajos, a la biblioteca i al centre cívic. La primària assaja al centre cívic. I els nens de parvulari assagen a la biblioteca de manera que tots els alumnes de primària puguin veure els de parvulari i viceversa. S’organitza de manera que en dos torns es pugui fer 1r, 2n i 3r veuen les actuacions de parvulari, parvulari passa a ser espectador i els de 1r, 2n i 3r van actuant i marxen. I així igualment amb 4t, 5è i 6è.

Parvulari, 1r i 2n fan el caga tió i 3r, 4t, 5è i 6è fan l’amic invisible.

Un grupet de mares es disfressen d’ambaixadors i els alumnes des de P3 a 6è l’últim dia del trimestre lliuren la carta, es compra un detallet ( globus, piruleta, caramel…) per donar a cada nen.

L’escola compra torrons i neules per cada classe.

Durant la setmana es representarà l’obra de teatre corresponent, sempre mirem que sigui de temàtica nadalenca (pastorets, conte de Nadal, …) però no ha de ser obligatòriament.

Setmana cultural Aquesta festa sempre té un tema monogràfic que es treballa de forma intensiva durant aquella setmana però que vol anar més enllà i pot augmentar la seva dimensió i en alguns casos podria tractar-se al llarg del curs en diferents moments o si més no durant tot el trimestre.

Tenim un protocol establert que ens serveix d’estructura que inclou tots els aspectes que s’han de tenir en compte i que s’han d’organitzar. Comissions de treball que preparen i dissenyen les activitats a realitzar. Activitats d’aula, visites culturals, visites a l’escola de persones relacionades amb el tema monogràfic, disfresses, pregó de Carnestoltes, dijous gras,  actuacions a la pista, balls i cançons, obra de teatre, jornada de portes obertes divendres a partir de les 15.30, berenar de germanor, participació de mares i pares en diferents activitats: col·laboració en la realització de les disfresses, dia de la truita, berenar de divendres a la tarda…

Festa de final del segon trimestre Aquesta festa es fa a nivell intern de cada cicle, s’elaboren mones, la major part de les vegades es compra el pa de pessic ja fet i es guarneix a les aules. De vegades algun grup fa el pa de pessic de forma casolana. Es compren els guarniments: nocilla, nata, crema, ous, plomes,…. i es posen totes exposades de manera que tothom pugui veure-les. Es mengen a la tarda o al matí si se’ns hagués concedit la jornada intensiva per aquell dia. També es fa l’estrena d’una obra de teatre durant la setmana.
Festa de Sant Jordi Aprofitem si Sant Jordi escau en dia d’escola per anar al centre de la ciutat i gaudir d’una diada festiva passejant per les parades de llibres i roses i assistint a algun espectacle dels que fan als Jardinets de la Caixa. Sempre procurem inscriure’ns amb temps per poder assistir a aquests espectacles que acostumen a ser d’una alta qualitat artística.

Des de el curs 17/18 fem Jocs Florals. Cada classe treballa tipologies de text i construeixen textos poètics o narratius i s’escullen els 2-3 que es consideren millor.

Hi ha un grup de mestres i pares que fan de jurat: miraran els textos escollits i faran la tria: 1 de cada aula. Això s’ha de fer uns dies abans de la jornada dels jocs florals.

El grup de cinquè fa de mestres de cerimònies i fan el lliurament de premis als textos escollits a totes les aules. A cada guanyador se li lliura un llibre i una rosa.

També es fan treballs manuals i es fa una petita exposició en el vestíbul de l’escola.

Depenent de com cau en el calendari pot coincidir amb l’estrena d’una de les obres de teatre de primària.

Festa de final de curs Aquesta festa consisteix en què l’últim dia del curs a partir de les 11.30 s’organitza una gimcana de jocs tots relacionats amb l’aigua, es formen grups que estan barrejats nens des de primer a sisè i es munten 9 jocs,  en cada joc hi ha un mestre responsable, cada deu minuts es canvia de joc, de manera que durant una hora i mitja aproximadament els nens i nenes passen per 9 jocs diferents. Les cadires musicals passades per aigua, jocs de punteria, el matalàs gegant, equilibri portant un got ple d’aigua a sobre el cap, omplir i buidar….

Els pares i mares també poden participar col·laborant en l’organització dels jocs.

Després de la gimcana fem un pica pica i refrescos a sota dels arbres o a les aules.

El grup de parvulari fa la gimkana amb jocs adaptats a la seva edat el dia abans per no coincidir amb la primària al pati.

Després anem a les classes a acomiadar-nos del mestre tutor-a i ens desitgem bon estiu.

Altres Sempre podem incorporar altres festivitats que segons el nostre pla de treball ens puguin interessar o bé a proposta de la comunitat educativa.