Organització de l’alumnat

2.2 Organització de l’alumnat.

L’alumnat s’organitza en grups-classe, els quals tindran com a referència un tutor.

Sempre que la disponibilitat de personal ho permeti, es faran desdoblaments i/o atenció en petits grups.

2.2.1  Adaptacions d’activitats, continguts i/o objectius

Modificacions del currículum quan  hi hagi un gran endarreriment. Els alumnes de primària que presentin greus dificultats d’aprenentatge i especialment aquells que siguin considerats per l’EAP del centre com de necessitats educatives especials greus i permanents, tindran un pla individualitzat (PI) almenys en les àrees instrumentals.

L’elaboració dels PI és responsabilitat del tutor de l’alumne, el qual s’encarregarà de fer-lo amb la col·laboració del mestre d’educació especial i la participació de l’EAP o, si és el cas, d’altres serveis especialitzats, com per exemple el logopeda o algun professional dels serveis educatius.

Per a l’elaboració dels PI i la seva aplicació i seguiment es prendran com a referència les orientacions del Departament d’Ensenyament i es tindrà en compte el nostre mapa competencial elaborat i aprovat durant el curs 12/13 i actualitzat cada dos anys.

Per a l’atenció de les necessitats educatives específiques, el tractament de l’alumnat amb trastorns d’aprenentatge o de comunicació relacionats amb l’aprenentatge escolar i l’atenció als alumnes amb altes capacitats, l’escola disposa d’un especialista d’educació especial.

La distribució de les hores de reforç es farà atenent els següents criteris:

Quantitat d’alumnes de cada classe.

Quantitat d’alumnes de cada classe que presenten dificultats.

Priorització als nivells educatius inferiors per poder fer una bona prevenció.

Es tindran en compte els acords i els criteris de la CAD comissió d’atenció a la diversitat.

2.2.2 Actuació educativa globalitzada sobre l’alumnat.

Qualsevol mestre de l’escola té la responsabilitat de portar a terme els acords presos en claustre davant de tots els alumnes del centre.

Tot el professorat que imparteix docència en un grup-classe ha d’adaptar-se als acords del cicle pel que fa a actuacions, prioritats i maneres de fer per tal de donar coherència al procés educatiu, tenint en compte les particularitats del grup.

Els tutors són els responsables de definir les estratègies que s’utilitzaran amb el grup i tot el professorat implicat ha d’anar a una per aplicar-les i assolir els objectius pretesos.

2.2.3 Acció i coordinació tutorial.

La tutoria i l’orientació dels alumnes forma part de la funció docent. Tots els mestres integrants del claustre poden exercir les funcions de mestre tutor quan correspongui.

Cada unitat o grup d’alumnes té un mestre tutor, amb les següents funcions:

– Tenir coneixement del procés d’aprenentatge i d’evolució personal dels alumnes.

– Coordinar la coherència de les activitats d’ensenyament-aprenentatge i les activitats d’avaluació de tots els docents que intervenen en el procés d’ensenyament del seu grup d’alumnes.

– Responsabilitzar-se de l’avaluació del seu grup d’alumnes en les sessions d’avaluació.

– Vetllar per l’elaboració dels documents acreditatius dels resultats de l’avaluació i de la comunicació d’aquests als pares o representants legals dels alumnes.

– Dur a terme la informació i l’orientació acadèmica dels alumnes.

– Mantenir una relació suficient i periòdica amb els pares dels alumnes o representants legals per informar-los del seu procés d’aprenentatge i de la seva participació en les activitats del col·legi.

– Vetllar per la convivència del grup d’alumnes i la seva participació en les activitats del col·legi.

– Aquelles altres que li encomani el director o li atribueixi el Departament d’Educació.

El nomenament i cessament dels tutors correspon al director, escoltat el claustre de professors.

El nomenament s’efectua per un curs acadèmic.

Del nomenament i cessament, segons correspongui, dels mestres tutors, el director n’informa el consell escolar del centre.

Sempre que l’organització del centre ho permeti i es pugui donar resposta als requeriments del projecte educatiu, el director procurarà que les promocions d’alumnes tinguin el mateix tutor al llarg de tot un cicle.

Tanmateix es vetllarà per tal que no coincideixin mestres nous al centre als grups d’especial dificultat. Considerem grups d’especial dificultat: P3 per l’adaptació i per l’edat dels nens i primer per el canvi d’etapa i per l’aprenentatge  de la lectoescriptura. També es pot considerar grup d’especial dificultat qualsevol grup que les presenti i que desde  la CAD; les juntes d’avaluació, els claustres de final de curs per la memòria es considerin com a tal.

2.2.4 Mestres especialistes.

Les àrees de música, educació física i llengua estrangera, així com l’educació infantil i l’educació especial, seran assignades preferentment als mestres que disposin de l’especialitat corresponent.

La direcció pot assignar àrees d’especialitat a mestres no especialistes sempre que comprovi que tenen l’adequada titulació, formació o experiència.

Els mestres especialistes poden intervenir a d’educació infantil.

Els mestres especialistes d’educació especial centraran la seva intervenció en els àmbits següents :

–  Atendre els alumnes amb necessitats educatives especials

– Prioritzar l’atenció dels alumnes que presenten disminucions greus i permanents

–  Prioritzar l’atenció dels alumnes que presenten dificultats d’aprenentatge i mancances degudes a la situació sociocultural de les famílies.

–  Participar en l’elaboració dels PI, conjuntament amb els mestres tutors i amb la col·laboració de l’EAP.

– L’atenció als alumnes per part dels mestres especialistes en educació especial es podrà dur a terme de diferents formes , no necessàriament excloents: de forma individual, en petit grup, fora de l’aula, dins de l’aula…

– Col·laborar amb els mestres tutors en l’elaboració de materials específics i/o adaptats.

  1. Intervenir dins l’aula ordinària, conjuntament amb el tutor, per oferir una atenció més individualitzada als alumnes que ho requereixin.

–  Intervenir en situacions escolars de treball individual o de petit grup fora de l’aula ordinària.

Les funcions dels especialistes són:

–  Coordinar les activitats curriculars de l’especialitat.

–  Impartir les classes a l’educació primària i parvulari, atenent a les dedicacions horàries establertes. Si l’especialista no pot impartir amb intervenció directa totes les hores destinades a l’àrea, haurà d’assessorar i supervisar convenientment el mestre no especialista que s’encarregui de les hores restants.

– Satisfetes aquestes necessitats i les coordinacions derivades del seu caràcter d’especialista, es dedicarà a altres activitats pròpies de la seva condició de mestre.

2.2.5  Deures i agenda

L’’alumnat pot dur feines per a fer a casa seguint aquests criteris:

– Sempre que, atenent la diversitat, el mestre cregui necessari un reforç en algun aspecte acadèmic.

– La feina de casa mai suposarà un avenç del programa escolar, sinó un reforçament dels aspectes treballats a classe.

  • Cada equip docent de cicle decideix la freqüència dels deures i el dia de lliurament.
  • Per norma general P-5 i cicle inicial porten deures el cap de setmana.
  • Cicle mig i superior poden portar deures amb més freqüència.
  • Els deures no són l’acumulació de feines inacabades.
  • Els deures s’han de demanar . Hi ha d’haver la tornada amb la correcció
  • Hem d’assegurar que les feines que s’encomanen com a deures siguin assumibles per l’alumnat de forma autónoma.
  • En alguns casos els taller d’estudi assistit organitzats pel departament o a través del pla d’entorn han servit per fer acompanyament en els deures escolars, així com treballar hàbits d’estudi.

 

Ús de l’agenda

  • L’escola s’encarrega de comprar les agendes a partir de tercer de primària. Forma part de la despesa de material d’inici de curs.
  • S’ha d’ensenyar com utilitzar l’agenda. El mestre ha d’acompanyar els nens en aquest procés.
  • Els alumnes apunten a l’agenda els deures, les sortides i les notificacions als pares. Els mestres s’han d’assegurar que ho fan correctament.
  • El nen ha de portar l’agenda cada dia a l’escola.