Trets d’identitat de l’escola FiT!!

L’escola Josep Ma Folch i Torres es troba al centre del nostre municipi, Palau-solità i Plegamans. És l’escola més antiga del poble i per ella han transitat centenars i centenars d’alumnes i un nombre considerable de mestres. Per tant, és una escola arrelada al territori amb una llarga trajectòria i experiència docent.

Fins fa uns anys, el Folch havia estat una escola de doble línia. Després, amb la construcció d’altres escoles es va anar descongestionant i, a hores d’ara, s’ha convertit pràcticament en una escola d’una línia a excepció de  3r i 6è que el curs 2022-23 seran els únics nivells de doble línia del col·legi.

El fet de ser una escola d’una línia, possibilita la proximitat en la relació i una atenció molt personalitzada, dades claus en les primeres etapes educatives dels infants i element essencial per a l’èxit i la seva realització personal.

A la nostra escola hi tenim una SIEI on una mestra d’Educació Especial i una Educadora d’Educació Especial atenen els alumnes més singulars estimulant la seva evolució i afavorint la relació amb els altres.

Una mestra d’Educació Especial, una mestra d’Audició i Llenguatge i un vetllador donen suport als alumnes que ho necessiten acompanyant-los en el seu dia a dia perquè agafin autonomia i confiança.

El Folch compta amb dos edificis independents: l’edifici de Carrerada per a Educació Infantil i l’edifici del C/Folch i Torres per a la resta de Primària. És una escola amb molts espais i grans patis. Aquesta amplitud física possibilita la realització de moltes actuacions.

Des de fa temps, el Folch s’està renovant i implementant processos de millora.

El català és la llengua vehicular i d’aprenentatge de la nostra escola. També estem implementant estratègies perquè esdevingui veritablement la primera llengua d’ús social.

Infantil

  • Projecte d’anglès (5 sessions/setmanals):
    • Narració d’un conte (1sessió)
    • Realització d’una activitat plàstica (1 sessió)
    • Activitats de preguntes/respostes/jocs (1 sessió)
    • Teatre (2 sessions)

Aquest projecte s’implementa a tots els nivells d’educació infantil i totes les actuacions es realitzen en anglès.

  • Treball per projectes o propostes globalitzades: treballem per projectes perquè possibiliten l’aprenentatge autèntic, aquell que es produeix quan els aprenents contextualitzen allò que aprenen, descobreixen el món en companyia dels altres, s’enfronten al desafiament de plantejar i resoldre problemes reals, dirigeixen la seva pròpia indagació i se sorprenen dels seus triomfs.
  • Ambients: circulació lliure, barreja de l’alumnat d’infantil, presentació i execució de propostes diverses dins d’àmbits diferents, reflexió final en rotllana.
  • Aprenentatge competencial o aprenentatge d’utilitat per a la vida quotidiana i que serveixi per resoldre els problemes que aquesta presenta als infants.
  • Representació de propostes escèniques: teatre, titelles, cant, ball, recitació…al teatre de la vila i amb les famílies com a públic.
  • Celebració de festivitats pròpies de la nostra comunitat i/o intrínseques de l’escola ( aniversaris, castanyada, nadal, carnestoltes, Festa de la primavera, Sant Jordi/Sr Josep Ma Folch i Torres, Fi de curs…).
  • Apadrinament lector (4t-I4; 5è-I5; 6è-1r): els alumnes més grans acompanyen als més petits en el procés d’aprenentatge de la lectura.
  • Portes obertes a les famílies: es convida al llarg del curs a les famílies a entrar dins les aules en qualitat d’alumne/a, espectador/a o participant a iniciativa de les/els mestres.
  • Sortides, teatres…realitzem una sortida de tot un dia al trimestre i un teatre també al trimestre. Dels tres teatres que visualitzen el nostre alumnat al llarg del curs, un és en anglès.

L’hort: l’hort ofereix als nostres infants d’infantil un context per aprendre a pensar, per educar-los emocionalment, per treballar les habilitats socials i, tot això, englobat en un marc pràctic, vivencial i manipulatiu… extensió de l’aprenentatge de les ciències naturals.

Primària

  • Projecte d’anglès també a 1r (5 sessions/setmanals):
    • Narració d’un conte (1sessió)
    • Realització d’una activitat plàstica (1 sessió)
    • Activitats de preguntes/respostes/jocs (1 sessió)
    • Teatre (2 sessions)
  • Treball per projectes: l’alumnat és el protagonista del procés d’ensenyament/aprenentatge. Per això nosaltres, arrenquem les sessions formulant reptes que elles/s han de resoldre. Aquest enfocament potencia l’autonomia de l’alumnat, la cooperació, la recerca i la creativitat. Un cop resolt el repte, cadascú ha de ser capaç de compartir les seves descobertes amb la resta de companyes/s ja sigui de forma individual o grupal. També estan en disposició de donar respostes als dubtes que altres companyes/s puguin formular.
  • Treball cooperatiu: estem implementant el treball cooperatiu perquè és una eina d’aprenentatge on els alumnes s’organitzen en petits grups per treballar junts amb la intenció d’aconseguir metes i objectius comuns.
  • Ús de dispositius digitals (portàtils) com a recursos del procés d’ensenyament/aprenentatge a tots els nivells (al llarg de la setmana, l’alumnat de tots els nivells disposa d’un portàtil/tauletes per a la realització de tasques escolars com ara recerca d’informació, elaboració de documents i treballs)
  • Gimcanes matemàtiques i lingüístiques: són gimcanes on l’alumnat en petits grups posa en pràctica els conceptes treballat a les aules i els valors d’ajut i col·laboració entre iguals.
  • Representació de propostes escèniques: teatre, titelles, danses… al teatre de la vila i amb les famílies com a públic.
  • Aprenentatge competencial: o aprenentatge d’utilitat per a la vida quotidiana i que serveix per resoldre els problemes que aquesta presenta als nens i nenes.
  • Celebració de festivitats pròpies de la nostra comunitat i/o intrínseques de l’escola ( aniversaris, castanyada, nadal, carnestoltes, Festa de la primavera, Sant Jordi/Sr Josep Ma Folch i Torres, Fi de curs…).
  • Apadrinament lector (4t-I4; 5è-I5; 6è-1r): els alumnes més grans acompanyen als més petits en el procés d’aprenentatge de la lectura per reforçar el que s’ha après a classe.
  • Portes obertes a les famílies: es convida al llarg del curs a les famílies a entrar dins les aules en qualitat d’alumne/a, espectador/a o participant a iniciativa de les/els mestres.
  • Fem sortides, colònies (2n, 4t), viatge fi de curs (6è), tallers, teatres…
  • Tots els grups de primària fan la PLàSTICA EN ANGLèS (ARTS & CRAFTS)
  • 4t, 5è i 6è fa EDUCACIÓ FÍSICA EN ANGLèS
  • HORT ESCOLAR ECOLòGIC a 1r i 2n: l’hort ofereix als nostres infants un context per aprendre a pensar, per educar-los emocionalment, per treballar les habilitats socials i, tot això, englobat en un marc pràctic, vivencial i manipulatiu… extensió de l’aprenentatge de les ciències naturals.
  • ROBÒTICA a 3r, 4t, 5è i 6è
  • RÀDIO a 6è

 Els/les mestres del Folch tenim vocació de servidors i volem, en tot moment, acompanyar l’alumnat perquè assoleixi els aprenentatges i desenvolupi al màxim el seu potencial des de totes les vessants.

Fomentem  un ambient de confiança que afavoreix l’autoestima i el creixement.

L’escola col·labora en les activitats on hi participen les entitats del municipi i les escoles de la localitat per potenciar els valors cívics, ètics i solidaris que han de conformar el nostre alumnat en futurs adults crítics i participatius per a la construcció d’una societat millor.

EL CLAUSTRE