Biografia d’en Josep Mª Folch i Torres

josep-maria-folch-i-torres

En Josep Mª Folch i Torres (Barcelona, 1880-1950) fou un novel.lista, narrador i autor teatral que va aconseguir un èxit popular mai més aconseguit per cap escriptor en català, realment va ser un dels pocs escriptors de l’època que va poder viure de les seves obres.

Va escriure en diverses revistes, començà escrivint a La Renaixença, La Veu de Catalunya, El Poble Català i Joventut, també va dirigir el setmanari La Tralla, L’Atlàntida i el ¡Cu-Cut!.

Va ser detingut i processat per la publicació d’un número commemoratiu de la Independència de Cuba, amb la Llei de Jurisdiccions es va revisar el procés i va haver de fugir a l’exili a França fins el 1908.

Des del 1909-1910 va dirigir la revista infantil il·lustrada En Patufet aconseguint una tirada de 65.000 exemplars i aproximadament 325.000 lectors setmanals, arribant a un públic nou, un públic que fins aleshores no havia llegit res, despertant el seu interès per la lectura, pel què en Folch i Torres va esdevenir així el primer escriptor català de masses.

L’any 1968, amb la recuperació d’aquesta revista, el seu fill Ramon Folch i Camarasa va imitar l’estil de les Pàgines Viscudes sota el títol Històries Possibles.

En el capítol d’escriptor per a infants i joves, col·laborà també en Els Pomells de Joventut de Catalunya, i fou el creador del Teatre Català per a Infants.

La producció total d’en Josep Maria Folch i Torres està formada per 50 novel·les d’aventures (“Biblioteca Patufet”), 48 novel·les rosa (“Biblioteca Gentil”), 51 obres de teatre i més de 1.200 “Pàgines viscudes”, a més de petites narracions i escrits diversos que van aparèixer a les pàgines d’En Patufet.

A partir del 1938, amb els canvis que va patir el país amb la guerra i la repressió del català, Folch i Torres va quedar fora de qualsevol possibilitat de continuar la seva tasca. Va fer alguns intents d’escriure en castellà i participà en algun programa cultural de ràdio, però no es va veure amb cor de continuar.

La nostra escola porta el nom d’en Josep Maria Folch i Torres en homenatge a aquest gran escriptor en llengua catalana que va tenir relació amb Palau-solità i Plegamans, ja que hi passava els estius en aquí.

Des de l’escola pensem que s’ha de mantenir viva la memòria d’en Josep Maria Folch i Torres i fer-la arribar a les joves generacions, és per això que cada any organitzem visites a la Fundació Folch i Torres per tal que ens expliquin la seva història i la seva obra. Si voleu anar-hi podeu concertar una visita guiada, a la seva pàgina web teniu tota la informació.