A l’escola usem els ajuts tècnics, bàsicament per les següents finalitats:
- Per facilitar la comunicació.
- Per donar possibilitats d’acció i participació en activitats (recursos d’acció)
- i per afavorir el control d’entorn.
Els Ajuts tècnics no s’utilitzen només pels alumnes afectats motriument, sinó que també són una bona eina per treballar la motivació i la iniciativa en la resta d’alumnes.
Les possibilitats visuals i auditives que aporten són molt motivadores per la majoria dels nostres alumnes.
Els ajuts tècnics poden ser mecànics o electrònics.
AATT mecànics:
- Etran (mirada directa, escanneig assistit).
- Plafons varis: tríptics, llibretes de comunicació, plafons d’anticipació, llibre de PECS, …
AATT electrònics:
Comunicadors senzills que permeten potenciar la intenció comunicativa, la participació en les primeres converses,….:
- Step by step
- De dos botons,….
Comunicadors dinàmics, més complexos, amb més caselles i nivells.
L’ús de l’ordinador i altres dispositius digitals (tablets), depenent de les característiques del nen, serà amb més o menys suport. Usem els ordinadors com una eina per a la comunicació, usant programes que ens permeten fer plafons de comunicació i es llegeixen amb veu digitalitzada.
També usem aquests dispositus des de la seva vessant lúdica.
L’ús de l’ordinador com a eina de suport a l’accés al currículum. Reforcem els aprenentatges de les diferents àrees amb dispositius digitals, ja que aquests són:
- Eines molt motivadores i atractives pels nostres alumnes.
- Minimitzen l’error i l’alumne accepta de millor grat el mecanisme de la repetició.
- Usar aquests dispositius fa augmentar l’autoestima de molts alumnes.
- A alguns alumnes els facilita poder realitzar treballs que sense aquests dispositius no poden realitzar.
- Són eines que els permet ser més autònoms.
Disposem d’accessos adaptats a l’ordinador:
- Ratolí adaptat amb commutadors: gros, petit…ratolí joystick…
- Protector de teclats, teclats tàctils,…
- Suports pels commutadors, braç articulat, de barilla, licorni,…
Control de l’entorn:
Iniciem l’entrenament amb activitats de joc adaptat. Oferim accés a activitats de control d’entorn amb electrodomèstics, activitats sensorials, activitats de lleure,… preparant-los per aconseguir en la vida adulta un control d’entorn a casa.