Projecte lingüístic

Aprovada la modificació en el Consell Escolar en data 27/01/2020

OBJECTIUS GENERALS

1. Garantir, en acabar l’educació secundària, el domini de les llengües oficials .
  2. Garantir un grau de competència suficient en una llengua estrangera (anglès).
  3. Reconèixer i fer presents a les aules i a la resta del centre les llengües familiars dels alumnes d’origen estranger.
  4. Capacitar els alumnes per conviure en una societat multilingüe i multicultural.
  5. Reforçar el paper de la llengua catalana com a llengua vehicular del sistema educatiu (i per tant, del Centre) i potenciar-ne l’ús per part de l’alumnat.
  6. Garantir l’atenció lingüística de l’alumnat nouvingut.

El PROJECTE LINGÜÍSTIC DEL CENTRE

1. Anàlisi del context, alumnes i professorat

El CFA Valls està situat a la població de Valls i dona servei a tota la comarca i algunes poblacions de comarques veïnes.

Valls (24.046 habitants) és la capital de l’Alt Camp (43.648 habitants). Un 98% d’aquesta població entén el català, el 84% el sap parlar i el 64% el sap escriure.

D’aquesta població un 11% és immigrant dels quals un 45% és d’origen magrebí, un 16% romanès i un 9% sud-americà.

Depenent dels estudis o nivells, el bagatge lingüístic de l’alumnat mostra grans variacions. Els nivells d’Instrumental concentren la major part de població immigrant del centre. En els estudis de nivell més alt, el percentatge és inferior.

Tot el professorat del centre domina les dues llengües oficials, més de la meitat del

professorat té com a mínim un nivell B2 d’anglès.

1. Oferta de llengües estrangeres

El centre ofereix l’anglès com a llengua estrangera. L’aprenentatge es pot adquirir a través de diversos nivells: Anglès Inicial (A1.1), Anglès 2 (A1.2-A2.1), Anglès 3 (A2), Anglès GES 1 (A1) i Anglès GES 2 (A2).

Dins del curs de preparació per l’examen de Cicle Formatiu de Grau Superior i d’Accés a la Universitat es fan les corresponents assignatures d’anglès (B1) que estan obertes a qualsevol alumne que hi estigui interessat.

1. Objectius en relació amb l’aprenentatge i l’ús de les llengües

• Participar activament, reflexivament i críticament en interaccions orals, escrites i audiovisual, per l’aprenentatge i per a les relacions socials, dins i fora de l’aula, amb l’ús de les TAC.
  • Comprendre textos (orals, escrits i audiovisuals) de la vida quotidiana, acadèmica, laboral, i altres situacions comunicatives; dels mitjans de comunicació que reflecteixin la multiculturalitat de la societat actual.
  • Comprendre textos literaris seleccionats per la seva adequació en temàtica i grau de dificultat.
  • Produir textos (orals i escrits) de la vida quotidiana, acadèmica, laboral, i altres situacions comunicatives reflectint la multiculturalitat de la societat actual.

1. Criteris metodològics i organitzatius en relació a l’aprenentatge de les llengües

• Foment del gust per la lectura, reforç del paper de la biblioteca pública i assistència a les sessions d’acompanyament en la lectura.
  • Desenvolupament d’un projecte transversal i competencial als cicles de Formació Instrumental i GES en què participi tot el professorat.
  • Utilització de les TAC en l’aprenentatge de les llengües.
  • Incorporació d’exposicions orals en la programació de part de les matèries.
  • Establiment d’una reunió periòdica de caràcter pedagògic en què intervingui tot l’equip docent per treballar les competències lingüístiques.

1. Recursos i accions complementaris

5.1. Els recursos complementaris:

• Assistència en xerrades i exposicions dins del municipi.

5.2. Les accions complementàries:

Pla educatiu d’entorn

Objectius:  participar en les activitats educatives ofertes des de les institucions educatives en el municipi.

Consell Escolar Municipal

Objectius: establir majoritàriament acords pel que fa al calendari escolar i determinar els dies festius de lliure elecció així com també mantenir la comunicació entre els diferents actors de l’àmbit educatiu municipal.

1. La comunicació interna i la relació amb l’entorn

Consell escolar

Reunions trimestrals (una mínima) i extraordinàries si cal per informar i acordar els plans del centre, les sortides fora del centre, el pressupost i les Normes d’Organització i Funcionament del Centre.

Reunions periòdiques amb la Fundació Valls Genera per establir acords d’ús d’aules i equipaments.

ANNEX.

Pàgines en la web sobre legislació referida a la llengua catalana

Recull de normativa legal sobre la llengua a Catalunya

Llei 1/1998, de 7 de gener, de Política Lingüística