Formació instrumental

Descripció
L’objectiu d’aquests estudis és que les persones adultes aprenguin a llegir, escriure i fer càlculs elementals.
La superació d’aquests estudis permet l’obtenció del certificat de formació instrumental.
Els continguts d’aquesta formació s’organitzen en tres nivells:

• El primer nivell, en què l’aprenentatge se centra en l’adquisició dels mecanismes fonamentals de lectura i escriptura i de càlcul, a més de nocions elementals sobre l’entorn social i natural;
  • El segon nivell, en què l’objectiu central és consolidar aquests mecanismes i els coneixements que expliquen l’entorn, i
  • El tercer nivell, en el qual s’amplien els coneixements anteriors fins a assolir els objectius generals del cicle.

Cada nivell inclou tres àrees de coneixement:

• llengua catalana i castellana
  • matemàtiques
  • ciències socials i naturals.

Accés
Poden accedir a aquests estudis les persones més grans de 18 anys i les que els compleixen durant l’any natural en què s’inicia la formació. Per tal de situar l’alumnat en el nivell que li correspon d’acord amb les seves competències, en el moment de la preinscripció el centre de formació d’adults li farà una prova de nivell.

Tràmits
Per cursar aquest ensenyament cal formalitzar la preinscripció i la matrícula d’acord amb el període i criteris fixats pel Departament d’Educació.
La durada aproximada d’aquesta formació és de 1.100 hores. Això no obstant, segons els coneixements previs, les necessitats formatives, i els ritmes d’aprenentatge de l’alumnat, la durada pot ser més llarga o menys.

Continuïtat
Sortides acadèmiques
Si es vol continuar la formació, es pot cursar l’educació secundària per a les persones adultes o a la preparació per a les proves d’accés a cicles formatius. En qualsevol cas, l’alumnat rebrà el consell orientador de les persones tutores del centre on cursa la formació instrumental.
Normativa

Decret 213/2002, d’1 d’agost, pel qual s’estableix l’ordenació curricular de la formació bàsica de les
persones adultes (DOGC núm. 3694, de 7.8.2002, capítol 2: Cicle de formació instrumental per a les persones adultes -articles del 9 al 15- i annex 1: Currículum de la formació instrumental per a les persones adultes).